5 vanliga orsaker till att du svettas om natten

Sovande kvinna i säng.
Svettas du mycket på nätterna? Det kan ha flera orsaker. Foto: TT/Shutterstock
Störs din nattsömn av obehagliga svettningar? Läs om vad det beror på och vad du kan göra åt svettningarna.

En god natts sömn tillhör något av det din kropp verkligen uppskattar. Men vad händer när nätterna inte längre innebär vila och ro – utan bekymmer?

Forskare varnar: Din partners snarkningar kan förkorta ditt liv

Nattsvettningar hör till det som kan förstöra din sömn och kan vara otroligt obehagligt. Vi har väl alla sovit dåligt varma sommarnätter.

Men om det inte beror på värmen vad är det som gör att man vaknar genomvåt av svett?

För många kvinnor är nattsvettningar bara en naturlig del av kroppens hormonella cykler. Men varar det över en längre tid utan att du riktigt förstår varför kan det vara läge att utesluta några faktorer.

Orsaker till nattsvettningar

Här är de vanligaste orsakerna till nattsvettning enligt läkarna Kari Eidjar vid Legevakt Vest och Brynjulf Barexstein vid Lommelegen i Norge.

Klimakteriet

Det är vanligt att svettas mer om nätterna i klimakteriet på grund av hormonella förändringar.

Bakterieinfektion

Överdriven svettning kan generellt vara ett tecken på att man är sjuk. Pågår detta en längre tid bör man absolut kontakta läkare.

Dålig tarmflora kan ligga bakom dina sömnproblem

Lågt blodsocker

Detta kan göra att kroppen blir väldigt känslig och man känner sig svag och då kan man också producera mer svett.

Biverkning av medicin

En del läkemedel gör att man svettas mer. Misstänker du detta kan du diskutera det med din läkare och be att få byta till en annan medicin.

För hög ämnesomsättning

Om man har för hög ämnesomsättning, eller hypertyreos som det också heter, är nattsvettning ett av symtomen. Detta kan kontrolleras med ett blodprov.

Kvinna sitter i en säng med en kopp te i handen.
Undvik hett te innan läggdags, det kan trigga nattsvettningar. Foto: TT/Shutterstock

Tips för att undvika att svettas på natten

Om du inte känner igen dig i någon av orsakerna ovan kan det helt enkelt vara så att din kropp producerar mer svett än andras. Då kan de här tipsen hjälpa dig:

  1. Använd löst sittande sovplagg i bomull.
  2. Använd sängkläder av bomull och ett tunt täcke.
  3. Sänk temperaturen när du lägger dig så att sovrummet är svalt på natten. Vädra gärna någon timme innan du ska lägga dig.
  4. Undvik hett te och kryddstark mat innan du ska lägga dig, det kan trigga svettproduktionen.
  5. Skaffa en fläkt till sovrummet.

Källa: kk.no
Översättning och bearbetning: Anette Bülow

Mer innehåll hos allas.se: