6 anledningar: Därför är det nyttigt att gråta

En kvinna sitter och gråter, med ena handen håller hon för sitt ansikte och i den andra håller hon en näsduk. En annan person sträcker fram en tröstande arm.

Foto: TT

Har du märkt av den rofyllda känslan efter en lång gråtstund? Vi har gjort en lista på varför det är nyttigt för oss att gråta, och vad som händer med oss när vi gör det.

Vi alla har väl någon gång gråtit tills ett lugn intar kroppen, och visst känns det skönt att få släppa ut tårarna ibland? Att gråta kan inte bara ge en rofylld känsla utan är även väldigt nyttigt för vårt välmående – vi har gjort en lista på varför.


Se också: "Så stöttar du någon i sorg"

Så stöttar du någon i sorg
1:19

Efter reklamen: Så stöttar du någon i sorg

(1:19)

Slå på ljud




6 anledningar till varför det är nyttigt att gråta:


1. Efter att ha gråtit mår du bättre och somnar lättare

När vi gråter släpper vi ut endorfiner som i sin tur lindrar och förbättrar vårat humör. Med andra ord hjälper det att gråta för att kunna slappna av och må bättre, och kan även göra att du somnar lättare.

Därför ska du sitta på golvet oftare – för hälsans skull

2. Att gråta är ett naturligt smärtstillande

När vi har skadat oss är ofta den naturliga reaktionen att gråta, en väldigt rimlig sådan eftersom tårarna aktiverar det smärtstillande hormonet oxytocin.

3. Tårarna smörjer våra ögon

När vi gråter hjälper våra tårar till att fukta slemhinnorna i ögonen. I våra tårar finns också lysozym, ett enzym som förhindrar tillväxten av bakterier. Därför är gråt ett naturligt sätt för oss att hålla våra ögon rena och friska.

4. För oss närmare våra medmänniskor

En del tycker det är jobbigt att gråta inför andra och känner sig inte bekväm med att visa sig sårbar. Men tårarna signalerar att vi står inför ett problem som känns övermäktigt och behöver hjälp eller stöd. Genom att visa oss sårbara kan vi stärka banden och tilliten till våra medmänniskor.

5. Vi rensar kroppen när vi gråter ut

Forskare tror att kemikalier som samlats i kroppen kan komma ut med tårar, och därmed kan vi rensa kroppen från stress och spänningar. De finns också antydningar på att det är skadligt att inte gråta fast än vi behöver, eftersom personer som sällan gråter har större risk för hjärt-kärlsjukdomar och högre blodtryck.

6. Hjälper mot ångest och ilska

Anders Hansen: Därför mår vi så dåligt fast vi har det så bra

När vi gråter ökar våra nivåer av mangan, ett mineral som är direkt kopplat till ångest, nerver och aggression. Också sänkts våra nivåer av stresshormonet adrenalin – vilket ger oss ännu en anledning till varför vi känner oss lugna efter en gråtstund!