Självomsorg: 6 tips på hur du är snällare mot dig själv

Glad kvinna gör hjärta med händerna.

Foto: Shutterstock

Det är lätt att bli bitter, deprimerad eller arg när man känner sig orättvist behandlad av livet. Men det är också möjligt att få ett liv med mer acceptans av sig själv och andra.

Något liknande raderna ovan skriver den buddhistiska munken Haemin Saemin i boken Konsten att älska det som inte är perfekt. Här får du hans råd till hur du blir bättre på att ta hand om och acceptera dig själv.

1. Var inte för god

Var du ett barn som fick mycket beröm för att du uppförde dig väl? frågar den sydkoreanske munken Haemin Sunim.

Om svaret är ja följer den strategin kanske med dig upp i vuxen ålder, så att du känner en plikt att vara alla till lags.

Den personligheten känner munken väl till. Han har mött många som är självuppoffrande och omhändertagande, men som samtidigt haft problem med till exempel depression och ångest.

Se också: 5 positiva saker med att bli äldre

Haemin Sunim var själv ett fogligt barn som fick beröm för att vara väluppfostrad, men när han senare studerade på universitetet insåg han att det inte alltid varit bra för honom. När han till exempel deltog i grupparbeten verkade de andra studenterna ofta smartare eller hade starkare personlighet än han.

De tråkigaste uppgifterna brukade hamna hos honom. Efter hand blev han stressad av detta, och en dag berättade han om sina tankar för en vän.

Vännens respons var att man ska vara god mot sig själv, innan man kan vara god mot andra. Om vi bara är goda mot andra kan det sluta med att det skadar oss själva.

2. Lyssna till din inre röst

Hur är man då god mot sig själv? Om du bara lever utifrån andras krav på dig, kommer du automatiskt att försumma dina egna önskningar och behov, anser Haemin Sunim.

Lärde du dig att trycka undan dina känslor som barn kan du ha svårt att uttrycka dem som vuxen, och vänder dem istället inåt och skyller på dig själv när något stör dig.

Johanne är ”psykolog med sovsäck”: ”Jag läkte mitt livs hjärtesorg i naturen”

Du behöver lära dig att det du känner är viktigt och du gör inte dig själv någon tjänst genom att ignorera dina känslor. Lyssna på rösten inom dig, uppmanar munken: Ge dig själv tillåtelse att berätta vad du verkligen känner – även när du möts av krav från olika håll. Försök att låta bli att bekymra dig om hur andra ska reagera.

Det är ditt ansvar att vara god mot dig själv. Och lär du dig att ta hand om dig själv har det även en sidoeffekt: När du bryr dig om dig själv blir det också lättare att bry sig om andra runt dig.

Och tvärtom, när du är otillfredsställd med dig själv är det också lättare att vara otillfredsställd med andra, skriver Haemin Sunim.

Vitt hjärta i hand.

Börja med att bry dig om dig själv.

Shutterstock/TT.

3. Gör dig av med ilska och sorg

Det kan vara svårt att förlåta, men för din egen skull är det bäst att inte vara fylld med vrede och hat. Å andra sidan ska du inte heller förlåta för snabbt, för du behöver känslorna för att läka ett sårbart jag, skriver Haemin Sunim.

Försöker du lägga känslorna bakom dig innan du är redo, gör du såret inom dig djupare. När du förlåter, understryker Haemin Sunim, är det för att ta hand om dig själv, eftersom det löser din inre knut av ilska och sorg.

Om vi börjar att öppna hjärtat för andra som har sårat oss så märker vi deras smärta och ensamhet och kan öka förståelsen för varför de gjort som de gjort.

Fira din lycka – så varar den längre

Och om vi gång på gång kan öppna hjärtat på det sättet för alla osäkra och ensamma människor blir vår sorg långsamt förvandlad till medkänsla för andra människor, inklusive oss själva, resonerar munken.

4. Släpp taget

Kvinna blundar och ser avslappnad och nöjd ut.

Släpp taget och acceptera dig själv.

Shutterstock/TT.

Nederlag och lidande är en del av livet, men när du accepterar det istället för att kämpa emot kommer du också att uppnå en högre grad av själslig frid. Har du minnen som väcker känslor som ilska, besvikelse eller ånger så sluta att försöka glömma dem (det är inte möjligt, enligt munken).

Det är känslorna som är knutna till minnena som är problemet. Du kan inte ändra eller kontrollera negativa känslor och försöker vi att kämpa emot dem så växer sig problemet större.

Men hur kan man släppa taget om något som är svårt. Du måste acceptera ditt jag med alla dess problem, skriver Haemin Sunim. Sakta kommer du då att märka att ditt sinnestillstånd förändras:

Om du accepterar känslorna som de är slutar ditt sinne att kämpa och det blir stilla inuti. Det är nämligen så att när du inte längre identifierar dig med känslorna blir det också lättare att låta dem vara.

Som munken skriver: Du har varken undgått dem eller ändrat dem, men med en viss grad av acceptans av dem följer en motsvarande frid.

5. Var i nuet

Ibland kan vi låta oss svepas med av känslorna och bekymra oss för det förflutna eller framtiden. Men när du är närvarande här och nu så blir ditt sinne lugnt och du kan njuta i stunden.

Det gäller alltså att vara i nuet – att vara mindful – istället för att förlora dig i det som varit eller det som kanske ska komma, anser Haemin Sunim. Ett annat sätt att få sinnesro är att fokusera på din andning. Då kommer du att märka att du är mycket mer än dina tankar.

När din andning är lugn är ditt sinne lugnt, och när din andning är upphetsad är ditt sinne det också.

Annas son fick leukemi: ”När jag såg döden fann jag också livet”

6. Se livet i ett större sammanhang

Vi kommer alla att hamna i situationer där inget verkar hjälpa oss trots ihärdiga försök. Kanske jobbar du hårt på ditt arbete, men får ingen uppskattning, eller har gjort allt vad läkaren föreslagit, men känner dig fortfarande trött och orkeslös.

Det kan hjälpa dig att vidga perspektivet till något så till synes banalt som att livet omfattar både bra och dåliga dagar. På det viset kan du betrakta din nuvarande kris som en vågdal där du samlar krafter och som kan göra dig mer ödmjuk tills du åter hamnar uppe på en vågtopp.

Och som en extra bonus kan motgångar ge dig större förståelse för andra som också har sitt att kämpa med.

Om författaren och munken Haenim Sunem

Författaren Haenim Sunem som är zenbuddhistisk munk med över 1,5 miljon följare på sociala medier.

Haenim Sunem.

Haenim Sunem är en zenbuddhistisk munk, bosatt i Seoul i Sydkorea, med över 1,5 miljoner följare på sociala medier.

Hans första bok Allt du kan se när du saktar ner: hitta lugn och ro i en hektisk värld (Forum) kom ut på svenska 2018.

Konsten att älska det som inte är perfekt (Tukan förlag) kom på svenska i oktober 2020.

Boken kom ut i höstas.

Haenim Sunem är även grundare av The School for Broken Hearts (Skolan för brustna hjärtan), en ideell organisation i Seoul som sedan 2015 erbjuder en trygg plats för människor som går igenom svåra perioder i sitt liv och är intresserade av själslig och känslomässig utveckling. Skolan erbjuder gruppkurser och individuell rådgivning.

Relaterade artiklar

Psykologen: Därför är det rätt att välja fel partner

Kan jag göra slut med min syster? Experten svarar!