Är det skadligt med sömntabletter?

Är det skadligt med sömntabletter?
Är det skadligt med sömntabletter? Och finns det alternativ. Vår läkare svarar på frågan om medicin mot sömnproblem.

”Ligga vaken eller ta hjälp av en tablett?”

Jag är en 75-årig kvinna som haft sömnproblem i många år. Jag hade en förmåga att ta med mig problem hem från jobbet. Grunden kanske ligger där. Jag har inga problem med att somna. Däremot kan jag vakna redan efter en timme, eller vanligast vid tretiden. Sedan är det omöjligt att somna om utan hjälpmedel i form av tablett.

Alla kloka råd har jag följt men inget hjälper. Jag har svalt, mörkt och tyst i sovrummet. 

Min fråga är: Vilket ska jag välja? Ligga vaken resten av natten eller ta hjälp av sömntablett? Jag har fått Imovane 5 mg, och den delar jag i fyra delar och tar en sådan bit när jag känner att jag måste få sova.

Det är ju så stort motstånd mot sömntabletter, men kan en kvarts tablett vara så farlig att ta? Är det inte skadligare att inte få sova?
Nattugglan

Gör små förändringar successivt!

Sömnen behövs för att hjärnan och kroppen ska återhämta sig, och de flesta vuxna brukar sova omkring sex till nio timmar per natt. När man blir äldre ändras sömnmönstret hos många och man börjar sova lite ytligare och vaknar lättare till några gånger under natten. Det kan upplevas som att man sover sämre, men är oftast helt normalt. Kroppen behöver helt enkelt inte mer sömn.

Sömnbesvär kan ibland bero på stress och oro eller en störande omgivning. En del personer kan lida av så kallad sömnapné. Ibland är det svårt att avgöra vad det är som orsakar sömnbesvären.

I ditt fall låter det som om det blivit som en oönskad vana att vakna upp mitt i natten och ha svårt att somna om, och att du kanske behöver hjälp att hitta sätt att bryta den ovanan. Just nu verkar det som om du upplever att det bara finns två alternativ – ligga vaken eller ta en liten dos sömnmedel.

Ett sätt att angripa det hela kan vara att successivt göra små förändringar som gör att du framöver hittar ett bättre alternativ. Kroppen mår bra av regelbundenhet i livsvanorna, och vårt välbefinnande påverkas positivt av att kroppen håller en viss rytm, att vi har en inre biologisk klocka som anpassar och förbereder oss inför dygnets olika faser av vakenhet och sömn och som hjälper till att reglera hormonnivåer, kroppstemperatur och metabolism.

En hjälp att hitta en bättre rytm kan vara att prioritera en lagom lång promenad varje dag. Regelbunden fysisk aktivitet gör att de flesta mår bättre, orkar mer och blir naturligt tröttare på kvällen. Dessutom minskar stress- och orosnivåerna när man rör sig, vilket ger en bättre sömn på sikt. Ett annat sätt att försöka minska inre stress kan vara att hitta någon form av avslappningsövning som du känner passar just dig, och att utföra den regelbundet.

Försök att ta det lugnt en till två timmar innan du lägger dig, till exempel genom att läsa en trevlig bok, lösa korsord, virka eller sticka när du sitter framför tv:n eller lyssnar på radion. Skriv ner saker på kvällen eller natten som du kommer på att du behöver göra nästa dag på en lapp, så slipper du koncentrera dig på dem i onödan.

Många som har dålig nattsömn trivs med att ta en tupplur på dagen. Man brukar rekommendera att den inte ska vara längre än omkring 30 minuter och inte heller tas för sent på dagen, då den annars kan minska nattsömnens djup, men detta kan variera individuellt.

Det finns andra preparat förutom receptbelagda mediciner som kan förbättra sömnen för vissa personer under en period. Det finns även seriösa sidor på nätet och böcker i bokhandeln och på bibliotek som kan ge bra och strukturerad vägledning.

Att man är restriktiv med sömntabletter av den typ som du har fått beror bland annat på grund av risken för tillvänjning. Gällande riktlinjer är att de endast bör förskrivas vid tillfälliga och kortvariga sömnbesvär hos vuxna. Vid behandling av mer kroniska sömnbesvär hos vuxna kan de ges under en begränsad tid, och då som understödjande terapi.

Här kan du också ställa en fråga till läkaren, samt läsa fler svar!

Läs också:

10 tips för dig med sömnproblem

Hur länge kan jag ta antidepressiv medicin?

Så lång är den perfekta tuppluren och andra sanningar om sömn