Åza Brennander lyckades bli rökfri: ”Lycklig”

Åza, som numera är rökfri, är lycklig över beslutet och bedriften.
Åza Brennander lyckades bli rökfri trots att hon, som så många andra i början på 80-talet stod i rökrutan vid skolan och tjuvrökte. ”Det var coolt och mina äldre kompisar rökte. Blev man bjuden på en cigarett skulle man vara den häftiga tjejen som rökte.”

Vägen till att bli rökfri har inte varit spikrak för Åza. Genom årens lopp har hon försökt att sluta minst 100 gånger. Den senaste rökfria perioden innan rökstoppet var när hon var gravid med sin son Tim, nu 17 år.

– Samma dag som jag såg strecket på stickan slutade jag och höll upp 2,5 år fram till det där klassiska återfallet när en livskris kommer, i mitt fall en separation.

Sonen hjälpte henne att bli rökfri

Men, det var kärleken till sonen som till sist motiverade henne att välja ett hälsosamt liv framför cigaretter.

– Han skämdes under flera år över att jag rökte och luktade illa. Nu är han stolt över mig och den känslan gör mig så lycklig.

Jag hade bestämt mig mentalt en tid innan och slutade tvärt.

Hur tänkte du inför rökstoppet?

– Det kändes för stort att tänka resten av livet, så min plan var att ta en dag i taget för jag visste att den första veckan skulle bli tuff. Jag talade också om för alla mina följare på bloggen samt familj, vänner och kollegor att nu har jag slutat röka och om jag sviktar, tala om för mig att jag är fel ute.

Slutade du tvärt, eller trappade du ner?

– Jag hade bestämt mig mentalt en tid innan och slutade tvärt. Det funkade bäst för mig.

Det är viktigt att vara motiverad och mentalt förberedd för att lyckas menar Åza. Speciellt när suget efter en cigarett slår till.

– Suget går ju snabbt över men det är bra att man aktiverar sig när det kommer. Jag distraherade mig själv och gick ut i skogen med hunden, bryggde en kopp te eller läste en bok.

Därför lyckades hon bli rökfri

När du tänker tillbaka, vad fick dig att lyckas den här gången?

– Att jag satsade stenhårt på en vecka i taget. Första veckan tänkte jag på cigaretter varje timme. Efter en månad så var det kanske vid några tillfällen per dag och efter ett halvår tänkte jag allt mindre på rökningen.

För Åza spelade motionen en stor roll under resan mot ett rökfritt liv. Hon packade även med sig nyttiga tilltugg för att hålla suget borta – ett ägg, morotsstavar och Finn Crisp.

Konditionen kom snabbt tillbaka och jag känner dofter igen.

Kvinna som blåser ut rök upp i luften.

Att bli rökfri kan vara en kamp, men med rätt stöd och inställning går det att fimpa cigaretterna.

– Jag har aldrig mått så bra fysiskt som jag gör nu. Konditionen kom snabbt tillbaka och jag känner dofter igen. Tidigare luktade allt omkring mig rök, hår, kläder och andedräkten. Nu får jag också pengar över till annat, och mer tid.

Vad vill du säga till andra som vill sluta röka?

– Man gör det för sin egen skull. Det finns inget dåligt med att sluta, det säger ju egentligen allt. Det finns bara fördelar och känslan att vara rökfri är helt obetalbar!

Man har en inre motivation och ser vinsterna.

Psykologen hjälper andra att bli rökfria

Barbro Holm Ivarsson är psykolog och expert på hur man kan hjälpa människor att sluta röka, och snusa. Hon var även med och startade organisationen Psykologer mot Tobak.

– Det är helt normalt att försöka många gånger innan man lyckas. Det är som att lära sig att cykla, inget konstigt att åka i diket för att förstå och lära sig vad som inte funkar och vad som funkar, säger Barbro Holm Ivarsson.

Hon menar att väldig många försöker att sluta röka fast de innerst inne inte vill. Det är andra som vill och trycker på, som familj, vänner och samhället.

Nyckeln till framgång ligger enligt Barbro Holm Ivarsson i tanken: Slutar jag röka så får jag ett bättre liv.

– När man verkligen fattar det, då går det lätt att sluta. Man har en inre motivation och ser vinsterna.

…man lever längre, får bättre kondition och mer pengar till annat.

– Det är faktiskt vanligt att inte uppleva några särskilda besvär när man är maximalt motiverad, det ser vi tobaksavvänjare prov på hela tiden.

”Förlorar inget på att sluta röka”

Visst, det finns faktorer som spelar in och som gör projektet Sluta Röka till en utmaning. Huvudförklaringen är att nikotinet är en drog som påverkar hjärnans belöningssystem. Den som röker måste tillföra nikotin med jämna mellanrum för att vara i balans både fysiskt och psykiskt, och får då en svag ”drogkick”. När sedan nikotinbristen gör sig påmind blir det en obalans i hjärnan, som har vant sig vid nikotinet för att nå en balans.

– Att röka känns därför skönt, man blir lugn. Därför är det lätt att tro att man behöver röka för att må bra. Men, lugnet beror på att nikotinberoendet har skapat ett stresstillstånd, och varje gång man röker blir man ”normal” igen, och det är det man upplever som gott.

Detta kan kroppen rätta till på cirka 14 dagar, då har man åter samma balans i hjärnan som en icke-rökare.

– Man förlorar inget på att sluta röka, man får så mycket tillbaka, som ett friskare liv, man lever längre, får bättre kondition och mer pengar till annat.

Barbro Holm Ivarsson vill uppmuntra alla som har försökt att sluta röka, eller snusa, att inte ge upp.

– Prova igen, snart kommer du att klara det!

Av Annika Nilsson

Foto: Nadia Hagberg/VXO Media, Unsplash.com

Ny lag gör flera platser rökfria

Här är de viktigaste punkterna i den nya lagen som träder i kraft 1 juli 2019.

  • Rökförbud i utomhusmiljöer på vissa allmänna platser som uteserveringar, buss hållplatser, tågperronger, entréer, lekplatser, idrottsplatser.
  • Rökförbudet gäller även elektroniska cigaretter och örtprodukter för rökning.
  • Regeringens mål är ett  rökfritt Sverige 2025.

Rökning och kroppen

Om du röker kan risken att drabbas av ett 40-tal olika sjukdomar öka med upp till 20 gånger jämfört med en person som inte röker.

Källa: Sluta-röka-linjen