Trending: Träning och motionLivet med psykisk ohälsaPsykologiSköldkörtelproblemBlodtryck

Bakterierna i din tarm påverkar hela kroppen

08 feb, 2019
Redaktionen
Ångest
Bakterierna i tarmen påverkar oss på oväntade sätt. Obalans i bakteriefloran verkar kunna ge allt från ångest till alzheimers!
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Tarmen har blivit vårt trendigaste organ. Två nya böcker berättar spännande och lätt fattligt om de senaste forskningsresultaten – dels brittiska läkaren och TV-stjärnan Michael Mosleys För bättra din tarmflora, dels Kimchi och kombucha: Den nya vetenskapen om hur tarm bakterierna stärker din hjärna (båda Bonnier fakta), som är skriven av svenska systemforskaren Soki Choi. Båda böckerna innehåller forskningsnytt, råd och tips och inte minst tarmvänliga recept.

Hjärnan i tarmen

Upptäckten av kopplingen mellan tarmbakterierna och vår hjärna är banbrytande och bland det mest spännande inom medicinsk forskning i dag, säger Soki Choi.

– När jag satte mig in i forskningen kring ekosystemet i våra tarmar och länken till vår hjärna, blev jag oerhört fascinerad. Framför allt ville jag gå till botten och ta reda på vad som stämmer och vad som är hajp, det vill säga inte vetenskapligt underbyggt. Det gör jag i min bok.

Det handlar om den så kallade hjärn-tarm-axeln, som kan påverka din hjärna och psykiska hälsa på ett hittills ganska okänt sätt. Dolt djupt innanför tarmvävnaden ligger det enteriska nervsystemet som utgörs av samma nervceller som finns i hjärnan.

– Det visar sig nu att bakterierna i tarmen inte bara spelar en avgörande roll när det gäller vårt immunsystem, de verkar även spela en viktig roll i ångest, depression, alzheimer, adhd med mera. Vi har vår egen bakteriella läkemedelsfabrik i våra tarmar! säger Soki Choi.

Kimchi? Kombucha?

Kimchi är en fermenterad rätt som ofta baseras på salladskål. Kimchi är rikt på vitamin A, B-vitaminer, kalcium, järn, och mjölksyrebakterier.

Kombucha tillverkas genom en jäsningsprocess med hjälp av bakteriekulturer och avsvalnat sötat te till en syrlig och vinägeraktig dryck. Under processen bildas nyttiga bakterier, vitaminer, antioxidanter och enzymer.

Både kimchi och kombucha är vanliga i det koreanska köket.

Olika burkar med kombucha.
Kombucha är en syrlig dryck med massor av goda bakterier.

Tarmbakterierna och hälsan

Humör, stress och ångest

– I min bok tittar jag på olika former av psykisk ohälsa och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, berättar Soki Choi. De verkar gå hand i hand med en obalanserad tarmflora! Det gäller autism och adhd, men också stress, ångest och depression.

Stress göder dåliga tarmbakterier och minskar antalet gynnsamma. Stress stör den normala dialogen med hjärnan vilket bidrar till att ångest och depression kan utvecklas. Den gemensamma nämnaren kan vara en inflammationsdrivande tarmflora.

På Centrum för molekylär medicin vid Karolinska institutet finns docent Catharina Lavebratt. Även hon studerar kopplingen mellan tarm och hjärna. Hon leder en pågående forskningsstudie om hur mjölksyrebakterier kan påverka tarmfloran och beteendet hos barn och vuxna med adhd.

– Mag-tarmsymtom är mycket vanligt hos personer med adhd.

Hälften av studiedeltagarna får synbiotika och hälften får placebo.

– Vi tittar sen både på hur tarmfloran, mag-tarmsymtomen och adhd-symtomen påverkas.

Kanske kommer de senare i år att kunna uttala sig om något orsakssamband.

Kroppsvikt

Bakterierna i tarmen avgör hur mycket energi kroppen ska utvinna ur maten du äter. De styr hungersignaler. De hjälper till att bestämma vilken mat du blir sugen på. Och de bestämmer hur mycket blodsockervärdet ska stiga efter en måltid.

Försök har gjorts i Lund, av forskaren Frida Hållenius och hennes kolleger. Om man flyttar bakteriefloran från en tjock mus till en smal blir den snart överviktig.

Immunförsvaret

En ändrad/förbättrad bakteriesammansättning i tarmen kan få till följd att du drabbas av färre förkylningar och mindre hosta och effekten av en rad allergiska och autoimmuna sjukdomar tros kunnas dämpas. Hos en frisk människa verkar just laktobaciller stimulera immunförsvaret så att vi blir mer motståndskraftiga mot infektioner. Laktobacillerna får kroppen att tillverka fler försvarsceller, antikroppar och signalämnen.

Tänderna

Inom odontologin har probiotika använts till att förebygga och behandla karies, parodontit, svampinfektioner och dålig andedräkt. Bland annat har en svensk studie visat att probiotisk mjölk kan stoppa kariesangrepp. Bra bakterieflora är således viktigt för tandhälsan.

Alzheimer

Vissa tarmbakterier kan påskynda utvecklingen av alzheimer, visar ny forskning från Lunds universitet. Det öppnar för att med kostens hjälp kunna förebygga sjukdomen vilket betraktas som ett stort genombrott.

Av Susanna Hauffman