Carola gick ner 26 kilo med Ulrika Davidssons kurs

Ulrika gick ner i vikt med GI-metoden.
Carola har provat så gott som alla bantningsmetoder som finns. Först med Ulrika Davidssons online-kurs lyckades hon gå ner – och dessutom hålla vikten utan problem.

”Nu känns det roligt att köpa kläder igen”

Varför blev du intresserad av Ulrika Davidssons online-kurs?

– Jag har kämpat med övervikt så länge jag kan minnas. Jag har ätit mycket grönsaker till fisk och kött – men med pasta, ris och potatis till. Jag har inte varit någon som stoppat i mig sötsaker och fikabröd, men har haft en svaghet för goda smörgåsar. Upplevde väl att jag ändå åt ganska bra mat och motionerade regelbundet – men kilona ville inte ge vika.

Carola ville inte erkänna för sig själv att hon var överviktig.

Carola ville inte erkänna för sig själv att hon var överviktig. Bilden är från en semesterresa i fjol.

Ville inte erkänna övervikten

– Jag har alltid varit glad och sprallig utåt, men inombords var jag inte alls bekväm med den jag var och ville inte riktigt erkänna för mig själv att jag var överviktig. Samtidigt blev jag ständigt påmind om min vikt genom en värkande rygg och en kropp som var tung att bära. Det var inte speciellt roligt att handla kläder. När jag skulle välja storlek på kläder och stod i provhytten och såg mig själv i spegeln, då blev jag också påmind och medveten om min kropp.

– I maj 2016 såg jag på Facebook kurser som Ulrika Davidsson hade. När jag läst kursinnehållet bestämde jag mig för att prova, konceptet tilltalade mig: god mat, lätt att laga och färdiga menyplaner för veckan.

Hade du testat andra sätt att gå ner i vikt tidigare?

– Ja, många gånger med olika metoder. Då har jag gått ner några kilon, men alltid gått upp dem igen. Det har varit svårt att behålla vikten när man gått ner, man hamnar i någon slags jojo-bantning och lägger på sig fler kilon.

Ändrade till GI-metoden

Hur var det att gå kursen?

– För mig har det varit mycket bra! Det blev verkligen en aha-upplevelse när jag ändrade min kost till GI-metoden efter Ulrikas recept och meny- planer. Att få äta så god mat och ändå gå ner i vikt! Superbra upplägg, lätt att följa. Man kan ställa frågor varje dag, och flera gånger i veckan får man förutom recept och menyplaner även tips och coachning av Ulrika och de andra deltagarna som hjälper och stöttar i en sluten grupp på Facebook.

Vad var lättast och svårast?

– Det var enkelt och smidigt att ha färdiga menyer med recept och inköpslistor. Det var också bra att följa ett koncept som inte gör vardagen krånglig. Och bra att kunna byta dagar i menyerna för att underlätta vissa dagar; man äter olika antal kalorier och har dagar när man äter efter 5:2- dieten. Man behöver inte vara fysiskt på plats, ändå är man så nära och det är väldigt bekvämt att man kan ha med sig allt i telefonen var man än är och följa kursen man deltar i.

– Svårast för mig var de två första veckorna när man ska komma in i ett nytt sätt att tänka och kroppen ska ställa om sig. Och att lära sig hur viktigt det är med planering för att det verkligen ska fungera. Men jag bestämde mig för att följa konceptet till fullo under sex veckor med stöd av Ulrika och gruppen, vilket gjorde att jag lyckades med att ändra min livsstil.

Resultat redan efter två veckor

Vilket resultat fick du?

– Redan efter två veckor blev det resultat på vågen, och jag slapp dessutom en uppblåst, svullen mage. Jag kände mig också piggare och blev peppad av det snabba resultatet att fortsätta! Efter sex veckor hade en stor förändring skett med min vikt och hälsa. Värken i kroppen blev betydligt mindre och att kunna gå långa promenader utan ihållande smärta var underbart. Jag fortsatte sedan på egen hand under sommaren, och tack vare det jag lärt mig under kursen kunde jag göra bra val under semestern och en utlandsresa för att behålla min nya vikt.

– Jag anmälde mig till steg två i augusti och gick ner ytterligare i vikt. För att sedan kunna känna mig trygg i min nya livsstil och ha rätt verktyg för att behålla min nya vikt och förbättrade hälsa anmälde jag mig till Ulrikas hälsosamma livsstil där jag gick ner några kilon till. Från maj till november gick jag ner 26 kilo – i dag väger jag 62 kilo.

Vad är du gladast över?

– Att jag fick gå ner i vikt med så god mat och att jag hittat ett koncept som verkligen passar mig. Att slippa en trött och tung kropp. Jag har fått ett annat självförtroende och nu är det en härlig känsla att gå in i en affär och köpa kläder och kunna trivas i det man har på sig och känna sig fin.

Jag är också glad över att jag har kunnat inspirera andra till ett hälsosammare sätt att tänka.

Namn: Carola Fjällström.
Ålder: 54 år.
Familj: Gift, 3 vuxna barn.
Bor: I Lycksele.

Carolas bästa tips om du vill gå ner i vikt

• Bestäm dig och gör det nu!

• Gå med i en grupp för att få stöd och hjälp och bolla med- och motgångar.

• Planera och håll dig sedan till planen.

• Tänk inte på vad du inte får äta utan lägg fokus på vad du ska äta.

• Njut av maten.

• Sätt upp delmål och var inte för hård mot dig själv om det blir en dikeskörning – ta dig upp på banan igen och fortsätt med planen.

• Fixera dig inte vid vågen utan se andra hälsovinster också, och ha tålamod.

• Belöna dig själv. Lägg undan en slant för till exempel nya klädinköp eller något annat som du mår bra av.

• Ta fram ett gammalt foto för att se vilket resultat du uppnått eller om du håller på att tappa motivationen – bra som en påminnelse om att inte falla tillbaka i gamla vanor.

Exempel på hur Carola äter:

Frukost: GI-gröt, naturell yoghurt med bär och hemgjord granola på havrekorn. Äggröra med frukt och nötter, eller ett par kokta ägg med en klick majonnäs. Hembakat, glutenfritt bröd med nötter och frukt eller frukostknäcke med skinka och grönsaker. Smoothie, chiapudding, bananplättar med bär. Ägghack med sallad och skinka.

Lunch: Olika soppor, äggwrap, omelett, räkröra, tonfiskröra, kycklingröra, sallader med skaldjur, tacosallad, spenatpaj och rester från middagar.

Middag: Kyckling, torskgratäng, tacopaj, hemgjorda hamburgare, biff, kött med ugnsrostade grönsaker, köttfärssås med bönpasta, köttfärslimpa, lax, squashtagliatelle med kycklingsås, köttbullar i tomatsås, auberginerullar, lasagne av aubergine och ibland till helgen någon god dessert som bärsallad med vaniljsås, jordgubbs- och hallonfrutti, cashewrutor.

Snacks/mellanmål: Äpple, apelsin, päron, grapefrukt, bär, gurka, ägg, morot, yoghurt, nötter, fröknäcke med skinka. Ibland goda hemgjorda bakverk utan socker.

Foto: Samuel Pettersson, Malte Danielsson, privatbild