Christina Schollin gick ner 7 kilo med kickstarten

Att äta hälsosamt och ta hand om kroppen har alltid varit viktigt för Christina Schollin. Därför var Ulrika Davidssons kickstart något som passade henne perfekt för att nå målet att gå ner i vikt inför sin 80-årsfest. På köpet fick hon dessutom ett bättre mående!

Som den pigga 81-åring hon är simmar den folkkära skådespelaren Christina Schollin nästan varje dag och tränar styrka och balans med en personlig tränare. Hon har alltid tyckt om att laga medelhavskost och att röra på sig.

Inför sin stora 80-årsfest i somras satte hon dock upp ett mål att gå ner fem kilo för att komma i samma klänning hon bar på sin 50-årsfest. Hon tog hjälp av Ulrika Davidssons kickstart-kurs Kom igång med GI på sex veckor.

Gick ner 7 kilo

Vad blev resultatet?

– Jag gick ner sju kilo! Och mådde hur bra som helst och åt hur gott som helst. Det var underbart att laga och njuta av god mat och samtidigt gå ner de fem kilona.

Men det var inte bara viktminskningen som sporrade henne att gå på dieten.

– Jag har alltid varit intresserad av hälsa och välbefinnande och gillar att äta näringsriktigt. Jag följer bland annat recepten i Ulrikas och Ola Lauritzons GI-kokböcker sedan tidigare. Jag såg kursen som en utmaning och ville se om det fungerade.

Christina Schollin i röd klänning och blomsterkrans.

På sin 80-årsfest bar Christina Schollin samma klänning som hon hade på sin 50-årsfest, något redesignad. Foto: Charles Hammasten

Varför valde du just Ulrika Davidssons kurs?

– Jag åkte på en yoga- och hälsoresa till Rhodos i våras som Ulrika arrangerade tillsammans med min dotter Pernilla Wahlgren. Jag sa till Ulrika att jag älskar hennes recept och berättade om min stundande 80-årsfest. Jag fick höra om hennes kickstart och tänkte ”varför inte?”

God, näringsriktig mat

Har du testat andra sätt att gå ner i vikt tidigare?

– Ojojoj, att jag har … jag har bland annat jojo-bantat och testat den där flygvärdinnedieten … men det är ju inte bra att hårdbanta i korta perioder, utan det handlar om att lägga om kosten och göra det till en vana! God, näringsriktigt mat utan onödiga kalorier – det är en mathållning alla borde lära sig.

Hur var det att gå kursen?

– Bra! Ulrika är väldigt, väldigt bra på att peppa. Jag är så glad att jag kom i kontakt med henne. Jag hade ingen grav övervikt direkt men man mår framför allt så mycket bättre av att inte väga för mycket. Alla mår bra av att vara lättare.

Christina Schollin och maken Hans Wahlgren.

Christina Schollin och maken Hans Wahlgren. Foto: Charles Hammarsten

Vad var annorlunda jämfört med andra metoder?

– Med de här korta hårdbantningarna går man snabbt ner i vikt – men man går ju upp lika snabbt igen. Fullständigt idiotiskt! Ulrikas recept är goda att äta även fortsättningsvis, vilket gör att man kan behålla sin nya vikt.

Bara äta 500 kalorier

Vad var svårast med dieten?

– Ingenting egentligen. Vissa dagar fick jag bara äta runt 500 kalorier, men det får man stå ut med. Men jag längtade till fredagarna när man fick dricka inte bara ett, utan två glas vin! Ha ha.

– De första fyra veckorna gjorde jag inga avsteg från planen, men de två sista veckorna var jag lite mer … flexibel.

Vad är du mest nöjd med efter att ha gjort kickstarten?

– En kombination av att jag gick ner de fem kilo jag satt upp som mål – trots att det inte kändes som att jag bantade – och att jag mår mycket bättre. Det känns underbart att kunna komma i gamla kläder igen!

– Framför allt är det alltid bra att utmana sig själv, att inte dega bort sitt liv. Man ger sig själv en chans att leva sundare, nyttigare och lättare. Det är meningen att vi ska må bra i det här livet!

Fakta Christina Schollin

Ålder: 81

Familj: Maken Hans Wahlgren, barnen Peter, Niklas, Pernilla och Linus samt nio barnbarn.

Bor: Värmdö i Stockholm och Nerja i Spanien.

Exempel på hur Christina äter en vanlig dag:

Frukost: En fullkornssmörgås med kokt skinka och kokt ägg.

Lunch: En god sallad med räkor eller kokt skinka. Och groddar, det tycker jag mycket om!

Middag: Kyckling, lax eller kokt torsk med en stor sallad till. Vi är inte så förtjusta i rött kött och feta såser.

Christinas tips för att hålla formen på äldre dar:

✔ Sätt upp ett mål om du vill gå på diet – hur mycket vill du gå ner i vikt?

✔ Om du går på en diet – försök verkligen att gå in för det helhjärtat. Man måste följa det som står, inte bara göra det halvdant.

Styrketräning är bra för oss äldre. Rör på knän, ben och armar så orkar du mer.

✔ Ta promenader och simma om du har möjlighet!

Läs Christina Schollins blogg här!


Ulrika Davidsson i rosa tröja

Här hittar du kostrådgivaren Ulrika Davidssons onlinekurser med lätta, goda menyer och recept. Foto: Malte Danielsson

Mer innehåll hos allas.se: