Dieten som gav bäst resultat i SVT:s Bästa dieten

Max och Katarina följde LCHF- dieten.

Resultatet av SVT:s experiment där fyra par följt var sin diet, är nu klart. Förändringen för de fyra paren är tydlig, inte minst när det kommer till midjemått och blodsockervärden.

I SVT:s miniserie ”Bästa dieten” har vi kunnat följa fyra par som under en månad följt en diet. Det handlar om 5:2, LCHF, vegansk kost och Livsmedelsverkets tallriksmodell. Anledningen till experimentet är enligt SVT att så många svenskar valt att följa en diet, trots att ingen tvingar oss.

Dieter fungerar som en religion

En teori som forskare har till varför så många svenskar väljer att följa en diet nu för tiden, är för att Sverige på många vis är ett extremistiskt land. Det sekulära och självförverkligandet har tagit över religionens och överlevandets roll, enligt experterna i SVT:s program.

– I den kristna mystiken talar man ibland om underkastelse som en slags frihet. Genom att uppoffra sig och lida lite känner jag att jag gör något gott, säger Susanne Wigorts Yngvesson som är professor i etik vid teologiska högskolan.

Susanne menar att religionen på så vis kan fylla en livsmening.

– Ett slags nästan rituellt beteende kring vad vi stoppar i oss eller inte stoppar i oss. En livsstil och något övergripande att tro på eller hänge oss åt.

Dieter passar somliga bättre

I det sista avsnittet av ”Bästa dieten” framgår det tydligt att två av paren ser mer negativt på sin diet. Rasmus och Margareta som under en månad varit veganer, tycker sig inte känna någon effekt.

– Jag var så sugen på att komma i form och gå ner något kilo, men det känns som att ingenting hänt, säger Margareta.

– Sedan är det jävligt frustrerande när man går in i en matbutik och så kan man bara köpa fem procent av det som finns, säger Rasmus.

Även för Katarina och Max som följt LCHF-dieten är det knappast några muntra toner. Paret är omåttligt trötta på att äta ägg.

– Det var lite för mycket för mig att behöva trycka en stor omelett med ost. Fram till lunch kändes det nästan som att man skulle kräka hela förmiddagen, säger Katarina.

Rasmus och Margareta var inte så nöjda med vegansk kost.

Rasmus och Margareta var inte så nöjda med vegansk kost. Bild: SVT

Lätt om det känns rätt

För Anna och Navid som följt Livsmedelsverkets rekommendation om tallriksmodellen, är det muntrare toner. Båda är aktiva och tränar ofta och hårt och har inte haft något behov av att gå ner i vikt. Deras mål har snarare varit att äta mindre snabbmat och halvfabrikat, få mer rutiner och laga mat tillsammans.

– Vi har verkligen gått inför det här och lagat all mat från grunden mer eller mindre. Vi har ändrat alla våra måltider från frukost till lunch och middag och tagit borta alla halvfabrikat, säger Navid.

Lika nöjda är Kattis och Daniel som följt 5:2-dieten.

– Jag kände ganska omgående att min hy mådde bättre och jag kände mig bättre i kroppen och piggare, säger Kattis och får medhåll av Daniel.

För Daniel och Kattis passade 5:2- dieten ypperligt.

För Daniel och Kattis passade 5:2- dieten ypperligt. Bild: SVT

Tydliga resultat på kort tid

Trots att paren bara följt dieterna under en månad, visar experterna hur deras kropp reagerat på önskvärt vis. Samtliga par har gått ner i vikt och minskat i bukfett. Allra tydligast har det varit för Kattis och Daniel som följt 5:2-dieten, som också har bäst förändring av insulinproduktionen.

Rasmus som ätit vegansk kost och känt att inget har hänt blir överraskad av att ha gått ner i vikt samtidigt som hans njurvärden blivit bättre.

Av de dieter där experterna kunnat mäta en viss negativ effekt, utmärker sig LCHF där Katarina och Max fått en kraftig ökning av negativa blodfetter. Boven i dramat uppges vara mängden animaliska fetter.

Navid och Anna tänker fortsätta med sina nya matvanor.

Navid och Anna tänker fortsätta med sina nya matvanor. Bild: SVT

Sammanfattningen spretar åt olika håll

Så vilken är då den bästa dieten enligt programmet? Svaret blir, den som passar dig bäst. Eftersom varje människa är unik så behöver den också olika näringsintag, liksom att målen ser olika ut. Någon vill gå upp i vikt medan andra vill gå ner.

Klart är att för paren som varit mer positivt inställda till sin diet, upplevs resultaten också mer positiva. Samtidigt slår programmet fast att det enligt forskningen finns fem tips för den som vill hålla sin vikt efter en diet. Något som är svårt för många då det är lätt att gå tillbaka till dåliga vanor.

Det handlar dels om att, ironiskt nog, titta mindre på tv. Hålla regelbunden koll på sin vikt, träna och vara fysiskt aktiv regelbundet, äta frukost varje dag och dra ner på kalorierna.

Källa: SVT

Läs också:

5 myter kring viktnedgång och vad som faktiskt fungerar

[Newsletter]

Mer innehåll hos allas.se: