Dietistens tips: Maten du ska äta för en lugnare mage

Dietisten tipsar så håller du magen lugn
Sofia Antonsson är vår dietist. Här tipsar hon om vad du bör fylla tallriken med för att hålla magen lugn samt hålla dig mätt, pigg och frisk!

Välj rätt vitaminer!

D-vitamin, kalcium och magnesium Stärker skelettet och förhindrar benskörhet.

B-vitamin, framför allt B12, hjälper kroppen att ta upp näring. Bra också för muskler och nervsystem.

Selen minskar risken för hjärt-kärlsjukdom.

Välj rätt fett!

Omega-3 – viktiga fettsyror för hjärta och kärl. Finns i fet fisk som lax och makrill samt i rapsolja, linfrön och valnötter.

Omega-7 – hjälper mot torra och sköra slemhinnor och finns i havtorn, lax och avokado.

Olivolja – innehåller enkelomättat fett som påverkar kolesterolet positivt. Olivolja innehåller också antioxidanten polyfenol, ett ”antirostmedel” som skyddar cellerna från att åldras.

Inköpslista för din nystart

Frön och nötter. Strö dem på filen eller gröten – det ger mycket näring per portion.

Ägg. En näringsbomb som innehåller alla vitaminer utom C-vitamin.

Gröna bladgrönsaker och kål. Satsa på grönkål, svartkål, spenat, rucola och broccoli – de ger rikligt med vitaminer, mineraler och kostfibrer som gör att tarmarna fungerar som de ska.

Havregryn. En portion havregrynsgröt till frukost håller igång tarmarna och gör att du undviker förstoppning. Havre göder också nyttiga tarmbakterier och håller blodsocker och kolesterol på en låg nivå.

Potatis. Ger mycket fibrer och näring, och bildar resistent stärkelse som är bra för tarmbakterierna och håller blodsockret på låg nivå.

Baljväxter som ärter, linser och bönor. Ett par matskedar till lunch eller middag ger mycket näring och är också bra för att hålla blodsockernivån i schack. Konserverade bönor fungerar ofta bättre om man har känslig mage.

Bär. Strö färska bär över yoghurten eller gör smoothie med frysta bär. Gott och fullproppat med antioxidanter, vitaminer och fibrer.

Bokomslag För dig med IBS - Lugn mage.

Sofia har skrivit boken Lugn mage med grön mat, Bonnier Fakta, för dig med IBS som vill äta mer grön mat. Boken kan du köpa här. (reklamlänk från Apprl)

Av Kristina Müller

Läs också:

Marie, 56, började med stenålderskost: Magen blev lugn och jag tappade tio kilo!

Fodmap – nya dieten hjälper snabbt mot IBS-besvär