Dolda sockerfällor i din frukost – så här undviker du dem

En skål med yoghurt, müsli och bär och ett glas apelsinjuice omringat av frukt och bär fotograferat uppifrån.

Foto: Shutterstock/TT
Att marmelad, croissanter och varm choklad innehåller mycket socker känner de flesta till. Men det finns faktiskt flera andra vanliga frukostfavoriter som är betydligt sötare än vad vi kanske tror. Här är några av de dolda sockerfällorna på frukostbordet!

Yoghurt

En behållare med blåbärsyoghurt fotograferad uppifrån på ett lila underlag.

Smaksatt fruktyoghurt är ofta en riktig sockerbomb.

Foto: Shutterstock/TT

Yoghurt innehåller massor av nyttigheter, som exempelvis protein och kalcium. Men se upp med yoghurtsorter som är smaksatta. Fruktyoghurt innehåller ofta relativt stora mängder socker, precis som smaksatt kvarg. Ofta smaksätts yoghurten med sockrad sylt snarare än färsk frukt.

För att undvika sockret men ändå njuta av en härlig skål yoghurt på morgonen, kan det vara en god idé att köpa naturell yoghurt istället. Toppa gärna med färska bär för lite sötma och massor av nyttiga antioxidanter.

Flingor och müsli

Sex skålar med olika frukostflingor, tre skedar och en kanna mjölk på ett träbord fotograferade rakt uppifrån.

Frukostflingor och müsli kan innehålla rikliga mängder socker.

Foto: Shutterstock/TT

Sockerfri granola med äpple, kanel och kakaonibs

Färdigköpta flingor kan utgöra en riktig sockerfälla. Även flingor som verkar fiberrika och hälsosamma kan innehålla ganska stora mängder socker. När tidningen GP gjorde en undersökning av flingor i butikshyllan innehöll en av de värsta sorterna så mycket som en fjärdedel socker, trots att förpackningen stoltserade med att produkten innehöll 61 procent fullkorn.

Müsli kan på samma sätt vara en dold källa till socker. Även om den vid en första anblick kan verka hälsosam, innehåller många färdiga müsliblandningar både tillsatt socker och torkad frukt med hög sockerhalt.

För att undvika sockret i frukostskålen är ett tips att laga sin egen müsli eller granola (testa gärna den här goda varianten med äpple, kanel och kakaonibs) – det går snabbt och smidigt att rosta ingredienserna i ugnen och du har full kontroll över innehållet. Vill du köpa färdig müsli eller frukostflingor i butiken, kika efter sorterna som är nyckelhålsmärkta. De får innehålla maximalt fem gram tillfört socker per hundra gram. I de nyckelhålsmärkta produkterna får det inte heller finnas något sötningsmedel och mängden tillåtna transfetter är reglerad.

Juice

Ett glas med apelsinjuice och några apelsinklyftor på ett bord.

Apelsinjuice – även färskpressad – innehåller massor av socker.

Foto: Shutterstock/TT

Juice är nyttigt på många sätt, speciellt om den är färskpressad för då finns alla vitaminer i frukten bevarade. Men juice är också extremt sockerrik – ett glas apelsinjuice på två deciliter motsvarar nästan fem sockerbitar. Och även om köpt juice generellt sett innehåller mer socker än den juice man pressar hemma, innehåller även den senare en stor mängd socker.

Experter brukar ge rådet att äta frukt istället för att dricka dem, eftersom sockerhalten är så koncentrerad i juicen. Ett glas apelsinjuice kan motsvara fem hela apelsiner, och så många kanske man normalt inte äter på en gång. Om du äter frukten får du också i dig alla nyttiga fibrer, som annars hamnar i soptunnan om du pressar frukten.

Kaviar på tub

En klick kaviar till frukostägget kan vara gudomligt gott. Men förmodligen är sockret i den krämiga kaviaren en av förklaringarna till den goda smaken. Det är kanske ingenting man är medveten om, men kaviar på tub är faktiskt en riktig sockerbomb.

En vanlig tub med kaviar innehåller cirka tolv gram socker per hundra gram, att jämföra med ungefär tio gram per hundra gram i Coca cola. För att undvika den sockerrika kaviaren, är det kanske dags att tänka om och hitta nya alternativ att toppa frukostägget med. Vad sägs om en krämig hummus eller en härlig guacamole till exempel?

Fruktsmoothie

Färgglada smoothies i glasflaskor med randiga sugrör mot en rosa bakgrund.

Gör din egen smoothie – då har du bäst koll på innehållet!

Foto: Shutterstock/TT

En fruktsmoothie känns både nyttig och mättande. Men se upp med de köpta varianterna. Även om det i dag dyker upp fler och fler alternativ som enbart innehåller frukt, kan en smoothie baserad på frukt och fruktjuice innehålla så mycket som 15 sockerbitar i en enda flaska – trots att den inte innehåller tillsatt socker.

Det bästa sättet att undvika sockerfällan i färdiga smoothies är förstås att göra egna smoothies. Då kan du enkelt blanda ner vitaminrika och hälsosamma råvaror, och sedan söta med exempelvis banan. Se gärna till att få ner lite grönsaker också, som babyspenat och ingefära för att boosta din smoothie.

Färdig gröt

En skål med risgrynsgröt toppad med kanel och socker på ett träbord.

Färdigköpt risgrynsgröt innehåller ofta tillsatt socker.

Foto: Shutterstock/TT

Färdigförpackad gröt innehåller ofta socker. Många av de vanliga sorterna av risgrynsgröt som går att köpa i butik innehåller mellan fem och sex gram socker per hundra gram. Och även om det förstås kan smaka väldigt gott, kan det bli rätt mycket socker om man är en grötälskande person.

Svaret på att slippa undan sockret är givet – laga din egen gröt så att du kan reglera sockermängden själv. Eftersom risgrynsgröt kan ta rätt lång tid att laga, är det en god idé att byta till havregrynsgröt som går snabbt att laga i mikron på morgonen. Havregrynsgröt är dessutom betydligt nyttigare – den sägs både kunna sänka kolesterolet och minska risken för kolorektal cancer. Om du gärna vill ha en slät gröt – testa att mixa havregrynen fint innan du tillagar dem!

Skippa sylten när du toppar gröten och välj istället färska bär och en klick osötat jordnötssmör, så maxar du din frukost!

Bröd

Närbild på en korg med olika typer av bröd i skivor.

Läs innehållsförteckningen noga – också i grovt bröd kan det finnas onödigt socker.

Foto: Shutterstock/TT

Bröd innehåller ofta förvånansvärt mycket socker. Och det är inte bara söta limpor eller vitt bröd som är sockerfällor – även grovt rågbröd kan innehålla mycket socker om man börjar studera innehållsförteckningen.

Alla bröd innehåller en liten mängd socker naturligt, eftersom mjöl i sig innehåller små mängder socker. Men sedan är variationen stor mellan olika typer av bröd. Ett grovt fullkornsknäcke kan innehålla så lite som 1,5 gram socker per hundra gram medan en limpa bakad med sirap kan innehålla upp till elva gram.

Enligt Livsmedelsverket ska du titta efter bröd som innehåller högst fem gram socker per hundra gram, om du vill dra ner på det söta. Ett annat bra alternativ är naturligtvis att baka ditt eget bröd.

Källor: Livsmedelsverket, Expressen, Mitt kök, Aftonbladet, doktorn.com

7 vanliga frukostmissar som riskerar att förstöra din dag

Mer innehåll hos allas.se: