Drick mer vatten: 5 smarta tips som gör det enkelt att lyckas

Kvinna dricker ur vattenflaska. En vattenflaska fylld med lime, apelsin.

Foto: TT/Shutterstock och Allas shop

Att dricka tillräckligt med vatten kan vara en utmaning, men som tur är finns det enkla knep att ta till för att säkerställa en sund vätskenivå.

Kommer du ofta på dig själv med att inte ha druckit på nästan hela dagen? Att glömma bort att dricka är otroligt lätt hänt, speciellt när vi har mycket att göra och vardagen rullar på i ett högt tempo. Många av oss upptäcker slarvet med vätskan först när det det är för sent och uttorkningen ett faktum. Vanliga symptom på att vi har vätskebrist är att vi upplever trötthet, illamående, huvudvärk eller får svårt att koncentrera oss. Den som inte dricker tillräckligt drabbas också oftare av förstoppning samt att det svider när man kissar.

Se också: Så gör du din egen vätskeersättning

0:30

Efter reklamen: Så gör du egen vätskeersättning

(0:30)

Hur mycket vatten ska man dricka varje dag?

Exakt hur mycket vätska en person behöver beror på en rad olika faktorer och varierar beroende på saker som aktivitetsgrad och årstid. En bra riktlinje är dock att försöka få i sig minst två liter vatten varje dag. Men det är också detta som är den stora utmaningen; att lyckas skapa en vana som gör att vi dricker tillräckligt.

Tips på hur du får i dig mer vatten

Vill du lyckas med att dricka mer vatten i vardagen? Det enklaste sättet att lyckas med det är att skapa en rutin runt drickandet samt att göra det till något gott och roligt. Morot lockar som bekant alltid mer än piska – här är fem sätt du kan göra det lite enklare att få i dig tillräckligt med vatten varje dag.

1. Skapa rutiner runt vattendrickandet

Låsa dörren, stänga av kaffekokaren och kolla så att plånboken verkligen ligger i väskan är alla saker som vi gör i princip av automatik. Samma beteende fungerar för ditt vattendrickande, bara du jobbar in en rutin. Satsa på att alltid dricka ett glas vatten det första du gör när du går upp på morgonen, när du kollar din mejl eller ser på favoritserien. Snart gör du det utan att tänka på det!

2. Smaksätt ditt vatten

Vatten är livsnödvändigt för oss alla, men handen på hjärtat är smaken kanske inte den roligaste. Piffa upp ditt vatten genom att smaksätta det med saker från naturen. Goda smaksättare är till exempel hallon, mynta, citron och blåbär men bara fantasin sätter gränserna! Ett smart knep är dessutom att frysa ner godsakerna innan du lägger dem i vattnet så de fungerar som smaksatta isbitar.

Den snygga flaskan med fruktkolv från Sagaform gör det enkelt att smaksätta ditt vatten på ett fräscht sätt.

Läs mer och köp flaskan här (reklamlänk från Allas shop)

3. Ät vattnet

Det må låta märkligt men mycket frukt och grönt innehåller mycket vatten och du kan höja dina vätskenivåer genom att sätta godsaker som vattenmelon, jordgubbar, gurka och tomater på menyn. Att äta mer frukt och grönt är ett smart och enkelt sätt att få i sig mer vätska, men räcker inte som ensam insats utan behöver förstås med att dricka ordentligt.

Må bättre: 7 enkla sätt att äta mer frukt och grönt!

4. Ta hjälp av telefonen

Är du en av dem som helt enkelt glömmer bort att dricka under dagens lopp? Låt telefonen hjälpa dig! Det finns en rad appar att ladda ner där du ber om att få regelbundna påminnelser om att dricka – perfekt för dig som vill ha en knuff i rätt riktning för att skapa en ny vana.

5. Börja och avsluta varje måltid med vatten

Du dricker sannolikt redan när du äter så utnyttja denna redan etablerade vana genom att öka ditt vätskeintag i samband med dina måltider. Börja och avsluta varje mål med ett stort glas vatten så ökar du snabbt dina vätskenivåer.

Relaterade artiklar

Så slipper du mygg och andra insekter i sommar – 6 tips!

Huskurer mot urinvägsinfektion – här är tipsen som kan hjälpa