Emma och Viktoria cyklar flera mil – på arbetstid!

Viktoria Elmbro är HR-konsult och Emma Wiss är ekonom på Nybro kommun. Foto: Kristina Wirén
Går det att träna och jobba samtidigt? På kommunhuset i Nybro går det alldeles utmärkt. Där väljer nämligen många av de anställda att trampa sig genom arbetsdagarna på kontorets populära skrivbordscyklar.

På fritiden tränar ekonomen Emma Wiss spinning och styrketräning eller promenerar någon gång i veckan. Hon vill åtminstone hinna med en halvtimmes promenad varje dag, men som småbarnsförälder kan det bli stressigt att få till den dagliga motionen efter arbetsdagens slut. Därför underlättar det att ha tillgång till en skrivbordscykel på arbetsplatsen.

– Det känns bättre i kroppen när jag har cyklat än vad det gör när jag har bara har suttit en hel dag, berättar Emma medan hon trampar på den knappt hörbara skrivbordscykeln.

Med ett stillasittande kontorsjobb kan det vara svårt att få till friskvården. En satsning på motionscyklar ska underlätta för personalen att röra på sig i Nybro kommunhus.

Cyklar och jobbar samtidigt

När Emma kommer hem från jobbet är dagens motionspass redan avklarat.

– Jag behöver inte stressa varje kväll för att hinna, för jag kan cykla 30 minuter på jobbet, säger hon.

På den tiden hinner hon cykla cirka sex kilometer. Emma tycker att det går utmärkt att trampa när hon utför vardagliga arbetsuppgifter.

– Om det är för komplicerade grejer funkar det inte riktigt. Vissa sitter och cyklar i upp till två timmar. Det är upp till var och en vilka arbetsuppgifter man klarar av att göra samtidigt.

Annons

Känner sig mindre stel

Det var HR-konsulterna Viktoria Elmbro och Erica Lirsjö som tog initiativet till träning på jobbet. Inför sommaren 2017 skaffade de en första cykel. Den blev populär. Ytterligare cyklar och även ett gå-band köptes in. All utrustning är anpassad till kontorsmiljön och cyklarna är populärast.

– De flesta upplever nog gå-bandet som lite svårare att jobba med, i och med att man rör på överkroppen när man går. På cykeln sitter man stilla, säger Viktoria Elmbro.

Förhoppningen med träningsutrustningen är att nå den grupp som har svårt att få till friskvården på fritiden.

Annons

– Friskvårdsbidrag gynnar dem som redan tränar aktivt och det är också jättebra, men man behöver hitta någonting som kan locka de andra. Då är cykeln väldigt bra. Det är mest de som inte är superaktiva på sin fritid som använder dem, och det känns som en vinst, säger Viktoria Elmbro, som själv har svårt att få tid till motion på grund av småbarn hemma.

Viktoria Elmbro och Emma Wiss på kontorscyklar.
Viktoria Elmbro och Emma Wiss mår bra av att kombinera stillasittande arbete på kontor med att cykla. Foto: Kristina Wirén

Hon tycker också att det känns bättre i muskler och leder när man rör på sig, jämfört med att sitta stilla.

– Jag blir mindre stel och blir lite varm i kroppen. Annars blir man lätt kall och stel i handleder om man sitter och skriver länge. Rör man på sig får man upp blodcirkulationen.

Annons

I början tyckte hon att det var svårt att benen rörde på sig och att kroppen vaggade en aning.

– Det kändes som om jag var på väg någonstans, jag kände mig lite stressad. Men sedan vande jag mig. Jag har gärna lite högre motstånd och cyklar långsamt. Då känns det lugnare.

Träningsutrustning har blivit ett allt vanligare inslag i kontorsrummen och skrivbordscyklarna går varma i kommunhuset.

– Det är alltid någon som sitter och trampar på något kontor när man går runt här, säger Viktoria Elmbro.

Annons

Ger bra hållning

Flera arbetsgivare runtom i Sverige erbjuder motionsformen till sina anställda. Olika återförsäljare av kontorscyklar beskriver att cyklingen ökar energinivån, blodcirkulationen och produktiviteten samtidigt som användaren bränner kalorier. Skrivbordscykeln är ergonomiskt utformad och har en bred sadel.

– Det är ingen racercykelsadel utan man sitter ganska bra och man får bra hållning, säger Viktoria.

Hon tycker att de positiva effekterna är att cyklarna gör det möjligt för medarbetarna att bry sig om sin hälsa.

– Vi vet att man mår bättre både psykiskt och fysiskt om man rör på sig lite. Det är klart att glada och välmående medarbetare är jätteviktigt. Kan man få in det i arbetsmiljön så tänker jag att det både gör oss till en mer attraktiv arbetsgivare och det gagnar medarbetarna, så klart.

Cyklarna verkar vara där för att stanna. Emma kommer att fortsätta så ofta och mycket hon kan.

– Ibland är jag stressad och behöver jobba snabbare och då funkar det inte. Men det är väl en bra grej det med, att man inte stressar när man cyklar, säger hon.

Av Anna Smedberg 

En kvinna tränar triceps mot en mur.
Att röra sig 2,5 timme per vecka räcker! Foto: TT

4 goda skäl att röra på sig:

  1. Fysisk aktivitet minskar risken för cancer, benbrott, psykisk ohälsa, hjärt- kärlsjukdomar och att du dör i förtid, oavsett orsak.
  2. Vid rörelse tar kroppen lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner. Färre stresshormoner gör att du får bättre sömn.
  3. Hjärnans prestationsförmåga ökar. Minne, inlärning, problemlösning och koncentrationsförmåga kan förbättras.
  4. Stillasittande ökar risken för övervikt, bukfetma och typ 2-diabetes.

Viktig vardagsmotion

  • Ta trapporna i stället för hissen eller rulltrappan.
  • Res dig upp från arbetsplatsen ibland.
  • Gå av bussen eller tåget en hållplats tidigare.
  • Promenera med barnen till förskola eller skola.
  • Minska tiden du sitter stilla, till exempel tittar på tv eller sitter vid datorn.
  • Att städa, hushållsarbeta, leka med barnen eller gå ut med hunden är bra vardagsmotion.

Källa: 1177.se

Läs också:

Mer inspirerande innehåll från allas.se: