Lästips:Träning och motionNär hjärtat svikerPsykologiBlodtryckMag- och tarmproblemFästingar

Maten du ska välja och undvika vid IBS

30 aug, 2017 
FODMAP är så kallade fermenterande kolhydrater som lätt jäser i tarmarna och bildar gaser. Vissa livsmedel innehåller mer FODMAP:s än andra.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Uppblåst mage, svullen mage, ballongmage? IBS har många symtom och är en av världens vanligaste folksjukdomar. IBS är en förkortning av engelskans irritable bowel syndrome, och betyder lättretad eller överkänslig tarm.

IBS ger buksmärtor, förstoppning, diarré och besvär med gaser.

Kostbehandlingen FODMAP minskar symtomen vid IBS, helt utan läkemedel. FODMAP-dieten kommer ursprungligen från Australien där behandlingen utvecklats sedan 1999.

Få nyhetsbrev från Allas – helt gratis!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom hälsa och relationer, goda recept och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

FODMAP:s är fermenterbara kolhydrater och omfattar fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer. Hos personer med IBS absorberas de dåligt och orsakar därför jäsning och gaser när de når tjocktarmen. De har även en förmåga att rubba vätskemängden i tjocktarmen och därmed orsaka både förstoppning och diarré.

Genom att undvika dessa födoämnen kan den som lider av IBS må bättre. Nedan finns listan över mat du bör undvika och det du kan äta vid IBS.

Maten du ska undvika och välja Ibs
Honungsmelon, jordgubbar och blåbär funkar ofta bra för IBS-magar. Foto: Shutterstock/IBL

UNDVIK mat med hög halt av FODMAP:s

● Frukt och bär:

Äpple, päron, vattenmelon, fruktjuice, konserverad frukt, mango, nektarin, persika, aprikos, körsbär, plommon.

Annons

● Grönsaker och baljväxter:

Lök, vitlök, sparris, blomkål, rödbeta, svamp, sockerärter, avokado, bönor.

● Mejeriprodukter:

Mjölk från ko, get och får, glass, mjölkchoklad, messmör, yoghurt, keso, ricotta, mascarpone.

● Sädesslag:

Vete, råg och korn.

● Sötningsmedel:

Tuggummi och halstabletter med xylitol och sorbitol, mannitol, isomalt, maltitol, honung och fruktsocker.

SATSA på mat med låg halt av FODMAP:s

● Frukt och bär:

Apelsin, mandarin, citron, kiwi, hallon, blåbär, honungsmelon, banan, druvor, ananas, jordgubbar, passionsfrukt, rabarber.

● Grönsaker och baljväxter:

Tomat, palsternacka, morot, rotselleri, ingefära, spenat, oliver, palsternacka, rucola, zucchini, paprika, gröna bönor.

● Mejeriprodukter:

Laktosfria produkter, risdryck, mandeldryck, hårdost, brie, camembert, sorbetglass.

● Nötter:

Jordnöt, pekannöt, macadamianöt, valnöt.

● Sädesslag:

dinkel, polenta, quinoa, hirs, ris, potatis.

● Sötningsmedel:

Socker, glukos, artificiella sötningsmedel, sirap, stevia.

Läs mer på dietisterna och IBS-experternas hemsida Bellybalance.se

Text: Margaretha Eldh

Läs också:

Sandra mådde bättre med rätt kost – IBS

Annons