Psykologen: Små förändringar gör dig lyckligare

Du blir lyckligare av att göra något annat än det du brukar göra – även små förändringar i vardagen räknas. Få psykologens tips på hur du lyckas!

Om du gör som du brukar så får du det du brukar få. Ändå är de flesta av oss fantastiskt duktiga på att hitta argument mot förnyelse. Är det egentligen inte lite tramsigt att gå på latinamerikansk dans? Varför byta frisyr? Eller vinterbada?

Du känner förmodligen själv till det, att små och stora förändringar stannar i tanken. Våra inre vanedjur är våra värsta motståndare, fastslår Camilla Holmgaard, psykolog och expert i personlig utveckling.

– Vanans makt är mycket större än vi omedelbart erkänner. Jag möter många människor som väldigt gärna vill göra något nytt och annorlunda, men de fortsätter att upprepa mönster som de antingen blir uttråkade av eller som inte fungerar.

Biologin sätter stopp

Det finns en vetenskaplig förklaring till varför vanedjuret ofta vinner.

Det är ren biologi när du lovar dig själv att börja springa men hamnar i soffan som du brukar. Din hjärna är lat och blockerar helst utmaningar och utveckling. Hjärnan föredrar att du upprepar det som den är trygg med.

– Vår urhjärna belönar oss alltså för att upprepa samma sak men det är ändå inte omöjligt att utmana den med något nytt. Om det ska lyckas ska du börja med att ställa dig själv en enkel fråga, förklarar Camilla Holmgaard:

– Varför? Det är den centrala frågan och du ska svara på. Är förändringen för din egen eller för andras skull? Dessutom ska känslorna sättas i gungning. Vi tar beslut med våra huvuden men glömmer att ha hjärtat och känslorna med. Du ska känna efter och uppriktigt kunna säga: Jäklar, vad det där dansgolvet kallar på mig.

Läs också: Psykologen: Därför är det rätt att välja fel partner

När du sätter ett mål ska du också kunna se det framför dig.

– Du ska visualisera det. Se dig själv som latinamerikansk dansare, vinterbadare, slankare, på ett nytt jobb eller i en ny bostad, eller vad du nu vill. Du ska verkligen vilja det. Du kan också testa att se dig själv om tio år när du har följt dina nuvarande fasta mönster – och värdera om du skulle vara tillfreds med det.

När du har formulerat din önskan känslomässigt och sett den framför dig så är det dags att utmana nästa hinder, nämligen samhällets syn på att lägga tid på något som inte anses viktigt. Ens rationella jag har en förmåga att stänga ner för sådant som inte gör direkt nytta, men att ändra på rutiner ger positiva mentala resultat.

– Din hjärna bör planteras om minst vart sjunde år. Byt jorden och gödsla den med nya utmaningar, upplevelser och vanor. Det öppnar för en ny medvetenhet när du törs göra något nytt.

– Superenkla förändringar i vardagen kan ge energi. Ta cykeln. Gå en tur i skogen. Ät på en ny restaurang.

Öppnar upp för vardagsäventyr

Camilla Holmgaard har själv följt sina råd – från försiktiga till fundamentala förändringar. Bland annat beslutade hon att ändra sin morgonrutin så att hon fick lite mer tid för sig själv.

– Nu går jag upp en timme före resten av familjen och den stunden njuter jag av.

Hon har också börjat bada i havet varje dag och överväger noggrannare vad hon säger nej till. För ett ja kan öppna dörren till ett vardagsäventyr.

– Jag var automatiskt på väg att tacka nej till att frivilligt jobba i en bar på en konsert. Men det var en häftig upplevelse och jag träffade härliga människor.

Nyligen har Camilla, hennes man och deras två söner också bytt ett stort hus med trädgård i förorten mot en lägenhet i stan.

– När jag började känna efter så märkte jag att min kropp och själ ropade efter mer enkelhet. Min erfarenhet är att när man törs öppna upp för förändring så för det mer med sig.

Enligt Camilla Holmgaard är nyckelorden beslutsamhet och motivation när du ska gå från tanke till handling. Och att ta ett litet steg åt gången.

Camilla Holmgaard är auktoriseras psykolog och expert i personlig utveckling.

Psykologens råd

Om du ska pröva något nytt så börja med att tänka igenom vad du saknar eller vad som kan göra dig gladare.

√ Fråga dig själv: Varför vill jag göra något nytt?

√ Visualisera din önskan och fokusera på målet. Se dig själv med ett nytt fritidsintresse, på ett nytt resmål, arbeta deltid, ha ett nytt jobb, vara singel, vara starkare, eller vad du nu överväger.

√ Du ska inte förändra ditt liv på fem minuter. Ta ett steg i taget.

√ Kom ihåg att små förändringar i vardagen också räknas!

Text: Hanne Winther Mikkelsen Översättning: Malin Forsberg
Foto: IBL, Mew & Jonna Fuglsang, Panthermedia

Läs också:

Terapeuten: Bli fri från orostankar med vår kurs!

Boktips för dig som vill starta om på nytt

Mer innehåll hos allas.se: