Så solar du säkert – 5 enkla råd

Kvinna med solhatt och solglasögon på stranden

Undvik solen mitt på dagen och skydda dig ordentligt resten av tiden.

Foto: Shutterstock/TT
Här är fem tips som hjälper dig sola förnuftigt!

1. Skydda ögonen

Det är viktigt att använda solglasögon för att skydda ögonen. UV-strålning kan skada det yttersta skiktet av hornhinnan tillfälligt, vilket kan orsaka smärta och ”gruskänsla”. Långvarig solexponering ökar dessutom risken för ögonsjukdomen grå starr.

Se också. 7 vanliga misstag som får ditt hår att se fett ut:

2. Låt solbrännan ta tid

Det ska ta tid att bygga upp en fräsch solbränna. Undvik solen när den är som starkast mitt på dagen. Ta för vana att alltid sitta i skuggan om du äter lunch utomhus. Totalt bör du helst inte vara i solen mer än två timmar per dag, även sedan du fått den gyllenbruna färgen.

Flaska med solkräm

Smörj in dig ofta och använd rikligt med solkräm.

3. Använd solskyddsfaktor

Ha alltid solkräm med minst faktor 20 och glöm inte smörja in öron, fötter och läppar. Använd solhatt och sarong eller luftiga linneplagg med långa armar och ben. Smörj in dig med solskydd även när det är mulet. Det är visserligen inte lika hög exponering från solen, men strålningen är stark även när det är molnigt.

4. Återfukta huden

Duscha alltid efter doppet i poolen då klor torkar ut huden och tänk på att bättra på solskyddsfaktorn efter bad. Särskilt om du torkat av dig med handduk eftersom du då gnuggar bort solkrämen. Några gånger i veckan kan du göra en peeling när du duschar, då håller solbrännan längre.

5. Var försiktig med mediciner

Vissa läkemedel gör att huden blir mer känslig för solljus än normalt och det kan uppstå en allergisk hudreaktion med eksem och klåda. Exempel på preparat som kan öka hudens känslighet för sol är kortisonkrämer, antiinflammatoriska läkemedel, vissa antidepressiva läkemedel, magsårsmediciner och vissa typer av antibiotika. Om det finns en risk så står det i bipacksedeln och på fass.se.

Lagom är bäst

Vi behöver vistas ute i sol- och dagsljus för att må bra. Skelettet behöver kalcium och för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium från maten behövs D-vitamin som bildas i huden när solen lyser på oss. I Sverige, mitt på dagen och under sommaren, räcker det att man får sol på armar och ansikte i drygt en kvart för att täcka dagsbehovet av D-vitamin.

Mer info om dagsläget: På SMHI:s hemsida, smhi.se, hittar du information om UV-index, från mars till oktober med prognoser över hela Sverige för UV-index följande dag.

Simmar du så bra som du tror? Så testar du din simkunnighet

Slipp bröstsvett – nio svala tips för att få bukt med dropparna

Mer innehåll hos allas.se: