Så tar man ashwagandha och detta är det bra för

Ashwagandha är en indisk läkeväxt som används vid stress och trötthet. Utbrända Malin mår bättre sedan hon började med kosttillskottet.

Fick utmattningssyndrom

Under många år levde Malin ett hektiskt och stressigt liv som heltidsarbetande ensamstående mamma till två små barn.

– Jag ställde väldigt höga krav på mig själv, såväl i arbetslivet som privat, berättar Malin.

Till slut höll det inte längre. Våren 2015 drabbades hon av utmattningssyndrom.

– Det var en obeskrivlig trötthet som bara kom över mig. Och den var omöjlig att sova eller vila bort. Jag hade konstant yrsel. Hjärndimma.

Den första tiden efter sammanbrottet var Malin så illa däran att hon knappt orkade sitta upp ens. Hon sov eller vilade större delen av dygnet. Enkla saker i vardagen som att handla, laga mat och diska kändes övermäktiga och det var en svår kamp att ta sig igenom dagarna. Hon var sjukskriven på heltid i tio månader.

– Under den tiden fick jag psykologhjälp och ingick i en grupp där vi fick lära oss att hantera stress. Utöver detta gick jag även regelbundet på akupunktur. Läkaren föreslog vid flera tillfällen antidepressiva läkemedel, men jag ville hellre gå en annan väg.

Fick ny energi med ashwagandha

Malin har alltid varit mycket intresserad av hälsokost och naturläkemedel och en dag när hon var i en hälsokostbutik fick hon ett tips.

– Jag beskrev min situation och mina besvär för en kvinna som arbetade i butiken. Då tipsade hon mig om en produkt som heter KSM 66. Jag tyckte att det lät för bra för att vara sant men gav det ändå chans, köpte en burk och började äta två tabletter morgon och kväll, berättar Malin.

Redan efter några veckor tyckte hon sig märka resultat.

– Plötsligt hade jag energi och ork över till annat när arbetsdagen var slut. Humöret steg och mina sömnproblem minskade. Jag har nu ätit tillskottet regelbundet i cirka ett halvår och jag mår bättre och bättre. Arbetar åter heltid och har utöver arbetet en fungerande fritid med mina barn, träning och andra fritidsintressen.

Fakta om ashwagandha:

Ashwagandha (Withania somnifera), en av de viktigaste ayurvediska* örterna, även kallad indisk ginseng. Den sägs ha en allmänt stärkande, balanserande och föryngrande effekt. Nu har studier visat att detta beror på örtrotens specifika påverkan på stresshormonet kortisol.

Tillskottet minskar retningar på nervcellerna, vilket gör så att kroppens stressreaktion avtar och därmed även produktionen av kortisol, kroppens nedbrytande stresshormon.

*Ayurveda: indisk läkekonst med 5 000-åriga rötter

6 anledningar att äta ashwagandha:

I kliniska studier har man kommit fram till att roten:

* Minskar stress och oro .

* Ökar sexuell lust och funktion, både hos män och kvinnor.

* Ökar uthållighet och kondition.

* Ökar muskelstyrka, ger större muskeltillväxt och lägre BMI.

* Ger bättre minne, inlärning och koncentration.

* Normaliserar sköldkörtelhormon (TSH, T4 och T3).

Källor: EFSA, healthline.com, webmd.com

Läs också: På väg in i väggen? 6 tidiga tecken på utbrändhet!

Mer innehåll hos allas.se: