Så slipper du svullna fötter – även på sommaren när det är varmt

En kvinna ligger i gräset med fötterna i luften.

Foto: Unsplash

Under sommaren har många kvinnor problem med svullna och trötta ben – hela en tredjedel av kvinnor över 30 år faktiskt. Så här löser du problemen.

Att många rör sig mer under sommaren är inte bara positivt – det kan bidra till att dina ben känns mer svullna och trötta än i vanliga fall. Långa promenader, besök i nationalparker och simturer tar helt enkelt ut sin rätt. Som tur är finns det några knep som hjälper dig att undvika svullna ben i sommar.

Tio tips: Så här slipper du svullna ben i sommar

Högläge

Har du spenderat en lång dag till fots? Passa på att ge fötterna lite avslappning i högläge när du kommer hem. Det gör under.

Stödstrumpor

Ska du resa långt i bil i sommar? Ta på dig stödstrumporna.

Läs mer och beställ stödstrumpan här (reklamlänk från Adtraction).

Kompressionsstrumpor

Har du en dag framför dig där du vet att du kommer att stå upp stora delar av dagen? Dra på kompressionsstrumpan.

Läs mer och beställ kompressionsstrumpan här (reklamlänk från Adtraction).

Använd inte högklackat

Aldrig har detta tips varit vettigare än under sommarmånaderna: Använd sköna skor utan höga klackar. Promenadskor från Scholl:

Läs mer och beställ promenadskorna här (reklamlänk från Allas shop).

Stöd för hålfoten

Om du vet med dig att du kommer stå upp länge under dagen så är det så viktigt att du har ett par bekväma skor. Det här är Scholl's klassiska arbetssko och innesko med tre justerbara remmar. Adapt fotbädd som ger mycket bra stöd i hålfoten med något förhöjd sula som ger bra avlastning åt hälpartiet

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Allas shop).

Svullna fötter och anklar – så slipper du besvären

Lev sunt

Det är alltid viktigt att äta en balanserad kost och detta gäller självklart även under sommaren. En obalanserad och onyttig kost kan bidra till svullna ben.

Sitt inte med korslagda ben

Är det något vi vill ha så är det bra blodflöde i benen – vilket inte går med korslagda ben. Kort sagt så kläms venerna på baksidan av knäna åt när du korslägger benen och blodet kan inte flöda fritt.

Svalka dina fötter

En sval fotdusch borde vara en del av dina dagliga rutiner. Ett annat alternativ är att alternera mellan kallt och varmt vatten. Detta stärker bindväven.

Passa på att skämma bort dina fötter då och då med ett fotbad.

Tips på fotbad

Läs mer och beställ fotbadet här (reklamlänk från Awin.com).

Hålfotsinlägg

Är du en av alla med platta fotsulor? Dina fötter kommer ta rejält med stryk om du inte anpassar dig. Lägg i hålfotsinlägg i skorna och njut.

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Adtraction).

Träna dina vader

Ta trapporna istället för hissen så vinner du mycket. Generellt är ben- och vadträning viktigt inför sommaren för att slippa trötta och svullna ben.

Vill du ha fler hälsotips?

Följ oss på Facebook - klicka här

Följ oss på Instagram - klicka här

Få nyhetsbrev - klicka här

Undvik alkohol

Alkohol vidgar blodkärlen – vilket alla vi som lider av svullna ben och fötter vill undvika. Ta istället med dig kallt vatten när du går ut och vandrar eller åker till stranden. Den här flaskan håller vattnet kallt upp till 24 timmar!

Läs mer och beställ vattenflaskan här (reklamlänk från Allas shop).

Drick mycket vätska

Ska du vara hemma i trädgården? Blanda ihop lite hemmagjord saft och njut med lite extra is i värmen.

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Apprl).

Vila

Det kanske viktigaste du kan göra för dina ben: Låt dem vila. Som vi skrev innan så är högläge att rekommendera efter en lång dag med mycket fysisk aktivitet.

Se också: 3 smarta knep som gör underverk i fotbadet