Sömnexperten om nya partrenden – att sova isär

Sömnexperten om nya partrenden – att sova isär
Snarkningar och sömnsvårigheter brukar nämnas som skäl till att man väljer att sova isär. Men hur påverkar det relationen? Och vad säger sömnforskaren som själv har slutet dela sovrum med sin fru?
Annons

I gamla fina kostymfilmer ser man det ofta. Mr och Mrs säger god natt till varann och stänger sedan dörren om varsitt sovrum. Många idag samsovande kvinnor drömmer kanske om det egna rummet där tapeterna är näpet småblommiga eller väggarna sobert målade och herrstrumporna lyser med sin frånvaro. Men om drömmen väl går i uppfyllelse är det inget man direkt pratar om, för det finns något lite skamset med att inte dela sovrum med sin man.

Annons

– Vi har skilda sovrum sedan ungefär fem år tillbaka, men det är inget som vi alls är öppna med utåt. Jag skäms inte, men min man tänker att det skulle betyda att vi inte har sex längre. Så vi har kvar vårt gemensamma sovrum, men jag har flyttat in i ett rum som tidigare var ett av barnens. Och jag tycker ju att det snarare har blivit en krydda för vårt samliv. Numera besöker vi varandra, förklarar Stina, 62.

Annons

Hon tycker allt har blivit bättre sedan de fick skilda sovrum.

– Jag sov så dåligt tidigare, på grund av min mans snarkande. Det påverkade mitt humör. Vi sover faktiskt bättre båda två numera och vi är mycket bättre på att lösa konflikter, för vi har inte så kort stubin som man har när man inte har fått sova ordentligt.

Stina ser alltså bara fördelar med att sova i olika rum. Men hennes man vill hålla det hemligt även för vännerna.

Skäms inte över skilda sovrum

En som inte skäms är Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet och aktuell med boken Sömn, Sömn, Sömn ihop med journalisten Minna Tunberger. Han har inte sovit tillsammans med sin fru Franziska på säkert 10 år. Ibland har de försökt, men oftast har de gett upp efter bara någon timme.

Annons

– Min fru har upplyst mig om att jag andas väldigt högt när jag sover. Så nu har jag en egen säng i ett annat rum, och det händer ju att folk på besök frågar ”vem är det som sover här?” och kanske tycker att det är lite konstigt. Men jag som är sömnforskare vet ju att det är ett förnuftigt beslut om man har väldigt olika sovmönster. Det betyder inte att relationen inte skulle vara välfungerande, eller att det inte finns kärlek där. Vi har ändå fyra barn. Allt som man gör för att ta hand om sin relation är ju sådant som man gör i vaket tillstånd.

Att däremot fortsätta försöka sova ihop trots att det går dåligt med själva sovandet, menar han, är att bädda för ett sämre äktenskap. Och ska man ta upp saken med sin partner så rekommenderar han att man lyfter de hälsomässiga aspekterna.

Annons

– Folk som inte sover tillräckligt mycket blir omotiverade, impulsiva och kan inte hantera stress så bra. Det är ju inget som är bra för någon relation. Män som inte sover bra får dessutom lägre testosteronnivåer, visar forskning. Men när vi får sova ut, så blir vi mer närvarande och mer intresserade av varann. Sedan finns det förstås både för- och nackdelar med skilda sovrum. Många upplever att det känns väldigt tryggt att sova tillsammans, och en partner som sover med dig kan också lägga märke till om du till exempel visar symptom på sömnapné, vilket är viktigt att upptäcka och gå till vården med. Man får väga för- och nackdelarna mot varann, och kanske hitta fram till en kompromiss där man exempelvis sover isär vissa nätter i veckan, tipsar han.

Annons

Allt vanligare med skilda sovrum

Utan att ha någon pålitligt statistik att luta sig mot har Christian Benedict ändå uppfattningen att det blir vanligare med skilda sovrum ju äldre vi blir. En klassisk anledning är ”för att han snarkar”, men sömnforskaren är noga med att inte generalisera, och menar att det inte är ovanligt med snarkande kvinnor. Det finns en överviktsproblematik som spelar in, men snarkning har också att göra med bettanatomi. Och för båda könen gäller att när vi blir äldre så blir sömnen mer fragmenterad, så det är lättare att vakna, och då förstås också råka väcka sin sovpartner med sitt oroliga vridande och vändande.

– Framförallt får många män problem med ytlig sömn upp i åldern. Vi vet  inte riktigt orsaken, men det kan hänga ihop med att kvinnor generellt är bättre på att ta hand om sin hälsa och också är mer aktiva i pensionsåldern, så de har ett bättre sömntryck när de lägger sig, summerar Christian Benedict.

5 tips för att sova bättre

Christian Benedict, sömnforskare, ger här sina bästa sömntips.

1. Håll igen på koffeinet

Det har visat sig att koffein kan göra att din djupsömn blir mer ytlig.

2. Ta en varm kvällsdusch

Forskning visar att en ökning av hudens temperatur i händer och fötter kort före läggdags signalerar till hjärnan att det är dags att sänka kroppstemperaturen och förbereda sig för sänggåendet.

3. Se upp för sängfösaren

Alkohol före sänggåendet kan ge ytlig sömn och täta uppvaknanden. Alkohol ökar också risken för snarkningar och sömnapné.

4. Ät bra mat

Studier visar att du får mindre djupsömn om du äter mycket snabbmat med mättat fett och snabba kolhydrater.

5. Håll dig aktiv

Ju mer stillasittande liv du lever, desto mer luras hjärnan att tro att du inte behöver lika mycket djupsömn.

Källa: Sömn, sömn, sömn (Bonnier Fakta) av Christian Benedict och Minna Tunberger

Av Marina Nilsson

Foto: Shutterstock/TT

Läs också:

Mer inspirerande innehåll från allas.se:

Dela på:

Annons

Laddar