Vanliga fotproblem och skotips för problemfötter

Vanliga fotproblem och skotips för problemfötter
Sommartider hej-hej! Eller kanske sommartider aj-aj? För nu nalkas den ljuva tid då fötterna släpps fria – men tyvärr också hälsporre, hammartå, hallux valgus och alla andra fotproblem som inte trivs så 
bra i en nätt ballerinasko... Men vad tar man på sig i stället? 
Fotexperten ger råd!
Annons

Annica Westerin är fotvårdsterapeut på Fotcompaniet i Stockholm och har under sina 27 år i branschen sett en hel del av vad fel skor kan ställa till med. Genom att bara studera dina fötter kan en expert upptäcka, utifrån placeringen på förhårdnaderna, var ”skon klämmer” eller hur du belastar foten fel. Och det är faktiskt inte så ovanligt att man exempelvis lever kvar i föreställningen att man fortfarande har storlek 38.

Annons

– Fotvalvet är som en bro. Och om det förut bara körde småbilar över den, så kan man 10-15 kilo senare i stället prata om att det numera är långtradare. Lite övervikt trycker alltså ut valvet så att ”bron” blir längre. Då blir skorna ofta för små och man kan få nageltrång och även andra problem, förklarar Annica.

Man kan alltså skylla ganska mycket på fel skor, men faktiskt inte allt. Det är till exempel ganska vanligt att man får problem med fötterna på våren och sommaren, och då handlar det ofta om lite för många hoppsasteg ute i det fina vädret.

Annica Westerin
Annica Westerin är fotvårdsterapeut på Fotcompaniet i Stockholm.

– Så sätt inte igång och råpromenera bara för att det har blivit varmare, utan ta det lite mer pö om pö så att muskulaturen hinner byggas upp. Vad som kan hända annars är att det kan kännas som att man har fått hälsporre, men ofta är det bara ett inflammatoriskt förstadium som kallas plantar fasciit, berättar fotvårdsterapeuten.

Sladdrigare sulor

På vintern har vi också betydligt mer stadiga skor, men på sommaren går vi raskt över till tunnare och sladdrigare sulor som inte ger så mycket svikt, vilket också bidrar till problemen.

– Jag har själv haft plantar fasciit på grund av för tunna sommarskor. Att få tag i bra skor som är både bekväma och snygga är inte så lätt. Man får helt enkelt ägna lite tid åt det. Gå in i affärer och titta på skor ordentligt, gärna på eftermiddagen då fötterna är lite mer svullna, annars riskerar du att välja ett par skor som sedan blir för trånga!

Ballerinaskor i gräs
Ballerinaskor är inte lämpliga för längre promenader, menar fotvårdsterapeuten Annica Westerin.

Och Annica ger gärna fler tips för sommarfötterna. Tänk till exempel igenom din dag i förväg, och ta med dig skor efter dina olika behov.

– Jag slår gärna ett slag för att man ska ha med sig en skopåse med de lite finare skorna, och så har man på sig de bekvämare skorna på väg till och från kalaset, säger hon.

För självklart ska du kunna ha fina skor på fest!

– Vill du ha skor med lite klack, så hitta en som är tre till fyra centimeter hög. Det hjälper dessutom upp hållningen lite och många tycker att det är skönt att få den hjälpen att hålla ryggen rak. Men väljer du en högre klack än så kommer balansen att bli sämre eftersom hela kroppvikten läggs över på förfoten, så det ska man tänka på, konstaterar hon.

Viktigt med svikt

Svikten i sulan är viktig, men en lite ”stummare” sommarsko kan också kompletteras med en tunnare så kallad sviktsula.

Var däremot lite försiktig med för mycket av andra slags inlägg rent slentrianmässigt.

Kvinnliga fötter med flip flops.
Säg faväl till flip flopsen också – om du inte är på stranden!

– Jag har sett väldigt mycket inlägg under mina år som fotterapeut, och många gånger har jag märkt hur alltför höga inlägg låser rörelsemönstret i foten, så att muskler försvagas och leder blir mindre rörliga. Det är som att fortsätta att använda en krycka år efter år, fast att den bara var tänkt som en tillfällig avlastning, säger Annica.

Annons

Visst ska du ha inlägg när du behöver, som när du har en skada eller sjukdomsrelaterade problem, exempelvis reumatism, men tänk också på att utmana dina fötter. Precis som resten av kroppen tappar de annars rent naturligt muskelmassa varje år. Att aktivt tänka på att träna fötterna är ett bra sätt att förebygga framtida fotproblem.

Så bra är sommarskorna för dina fötter

Så här tycker fotterapeuten Annica Westerin om några klassiska sommarskor:

Flip-flops

Avsedda för att vara badskor och inte så mycket mer.

Lågskor

Just den här typen, som förr kallades ’college-skor’ och som har lite stabilare sula, tycker jag är bland de bästa av fina sommarskor för många med fotproblem.

Foppatofflor

En del tycker att detta är de skönaste skorna som finns, men de är ju ganska stora, så det finns en stor yta för foten att glida omkring på. De ger inte så bra stöd för foten.

Sandaler

Kan absolut vara bra sommarskor, men se till så att de har en rem bakom hälen så att foten inte glider fram och tillbaka, för då spänner man fötterna och blir trött i musklerna.

Ballerinaskor

Har ofta för tunn och stum sula och kan också vara för trånga vid tårna. Jag ser detta som ett par skor för främst en ung och lätt kropp.

Sneakers/gympaskor

Bekväma skor som numera dessutom kan fungera som finskor till kostym! De ska förstås alltid vara knutna. Att gå med oknutna sneakers kan leda till benhinneinflammation.

Annons

En stabil gympasko som är lite lättare i vikt är ett bra val för den som är äldre, men se till så att den inte är för båt- formad i sulan, som löparskor är, för det inaktiverar tårna. Det är också viktigt att sulan inte är för tunn, för då kan du lätt bli trött i foten.

Därför ska du byta skor

Kom ihåg att det är viktigt att varva mellan olika skor. Att använda samma par hela sommaren, om än bekväma, ökar risken för att det blir någon form av överbelastning eller snedbelastning med påföljande fotproblem.

Gymnastikövningar för fötterna

Prova också de här enkla övningarna.

  • Ställ dig med händerna mot en vägg. Låt fötterna spreta utåt som Kalle Anka, placera en mjuk boll mellan hälarna och höj och sänk på tårna med bollen kvar mellan hälarna. Det tränar det inre fotvalvet.
  • Ömsom spreta och ömsom knip med tårna för att öka rörligheten i förfoten och tårna.
  • Stå och balansera på en fot. Det är en bra övning för dig med svaga vrister.

Träna gärna allt detta 1-2 gånger om dagen. Muskulaturen i kroppen hänger ihop med cirkulationen, så du har mycket att tjäna på att hålla fötterna aktiva.

Annons

Så kan du förebygga problem med fötterna

  • Börja med att tänka på en sån enkel sak som hur du går. Hasar du fram? Eller tar du ut steget, så att vaden får en sträckning och fotsulan liksom rullar mot underlaget hela vägen från häl till stortå? Träna i vardagsrummet!
  • Gå gärna barfota när du kan, till exempel i trädgården eller inomhus, eller ta en barfotapromenad i mjuk sand när du får chansen. Det ger fotens muskulatur lite mer träning och är samtidigt en befrielse från skorna. Många av våra moderna fotproblem tros ha att göra med våra skor. Åkomman hallux valgus finns nästan inte alls bland världens bar fotafolk.
Annons

Välj rätt sko till ditt fotproblem

Hammartå

Du behöver ha skor med ordentligt utrymme fram. Själva tåkappan ska vara minst tre centimeter hög. Känn med handen inne i skon och se hur många fingrar på hög du får plats med. Om du går i för trånga skor riskerar du att få smärtsamma liktornar på tåns ovansida.

Vad är hammartå? Vid hammartå är en eller flera tår bredvid stortån krökta, så att de böjer sig vid leden och liknar en hammare. Orsaken är en obalans i fotens och underbenens muskler som i sin tur kan bero på trånga skor, långvarig artros eller ha genetiska orsaker.

Hallux valgus

Du behöver breda skor, men inte i för stor storlek så att hela foten skvalpar omkring. Ett tips är att rita av din fot på ett papper och sedan stoppa ditt utklippta fotavtryck i skon och se om det får plats. Men gå också i behandling för att korrigera foten genom att stretcha ut de långa musklerna så att foten kommer upp i neutralt läge igen.

Fakta om hallux valgus: Hallux valgus innebär att stortån är sned och vinklar sig mot tå nummer två, och ibland bildas också en ömmande knöl. Obekväma skor har ofta fått skulden, men det finns inte stöd i forskning för detta. Men klart är att nio av tio som drabbas är kvinnor.

Hälsporre

Välj en sko som har en sula med svikt i sig, och gärna skålad sula och en hälkappa som riktigt håller om foten, så kommer det att kännas bättre. Tänk på att bara någon liten procent av de som tror att de har hälsporre faktiskt har det. Resten har i stället förstadiet plantar fasciit.

Vad är hälsporre? Hälsporre gör ont under eller runt hälen när du står eller går. Det uppstår om du har gått eller sprungit för mycket med sämre skor på hårt underlag, och för att stortån inte fungerar som den ska. Då minskas rörelsen i det så kallade mediala valvet, vilket leder till överbelastning i senan.

Högt fotvalv

Ett högt fotvalv innebär ofta att man har en hög vrist, som trivs i skor med snörning, som ett par högre sneakers eller tunnare kängor. Modeller som både innehåller dragkedja och snörning är bra, för då kan du använda snörningen till att anpassa skon efter just din fot.

Om högt fotvalv: Vilket slags fotvalv man har (högt, lågt eller normalt) är medfött. Just högt fotvalv ger hög belastning på både hälen och förfoten, vilket i sin tur kan göra att tårna viker sig, precis som vid hammartå, och kan orsaka liktornar om skorna inte är tillräckligt rymliga.

Av Marina Nilsson

Foto: TT, privat

Mer inspirerande innehåll från allas.se:

Dela på:

Annons

Laddar