Vardagsvego: Ät mindre kött och må bättre

Tallrik fylld med grön smoothie och läcker topping i form av fröer och nötter
Häng på den vegetariska trenden! Att minska ditt köttätande vinner både klimatet och din hälsa på.

Efter att konsumtionen av kött har ökat sedan många år har trenden nu vänt. Toppen nåddes 2016 då vi åt cirka 44 kg per person, men 2018 landade det på cirka 42 kg per person. Undersökningar visar också att fyra av tio svenskar har minskat sitt köttätande, och framförallt tar kvinnorna steget mot att äta mer vegetariskt.

Se också: Tre tips på hur du kan äta mer vegetariskt

Men man måste inte sluta äta kött helt. Ägg, mjölkprodukter och ibland även fisk kan finnas kvar på menyn. Däremot är det en fördel att försöka byta ut framförallt det röda köttet (alltså nöt, fläsk, och chark) i vardagen. Det är också den typen av kött som är mest tveksamt ur både miljö- och hälsosynpunkt.

Oavsett vad som är anledningen till att du vill äta mindre kött, så är det bra att ha inställningen att fokusera på vad du får äta, och inte på vad du nu väljer bort. För det handlar inte om att laga mat där man har tagit bort köttet, utan om ett helt nytt sätt att komponera måltider på.

3 steg till en grönare livsstil

  1. Köp en vegetarisk kokbok. Eller hitta en receptsajt på nätet som du gillar.
  2. Ta hjälp av en hälsocoach eller gå en kurs i vegetarisk matlagning.
  3. Börja prenumerera på en vegetarisk matkasse.

Varför är det bra för hälsan att skippa kött?

  • Vegetarisk kost innehåller ofta färre kalorier, och enligt en amerikansk studie går nyblivna vegetarianer i snitt ner fem kilo. Mat med lägre kalorihalt minskar också risken för typ 2-diabetes.
  • Nivåerna av skadligt kolesterol sjunker när man drar ner på framför allt det feta köttet. En japansk studie jämförde köttätare och vegetarianer och kom fram till att vegetarisk kost sänker blodtrycket.
  • Mer grönsaker ger fler nyttiga tarmbakterier. En studie där man jämförde köttätare, vegetarianer och veganer visade att det fanns mycket färre bakterier av skyddande art i köttätarnas tarmflora.
  • En kost med maximalt 500 gram rött kött i veckan minskar risken för tjock- och ändtarmscancer. Charkprodukter nämns som den största hälsorisken.

Hur mycket kött är för mycket?

De hälsorekommendationer som finns för kött gäller framförallt rött kött (nöt, gris, lamm, ren och vilt) och charkuterier. Sånt ska vi inte få i oss mer än 500 gram i veckan av. Det är den dominerande rekommendationen. Men vissa cancerforskare menar till och med att gränsen går vid 300 gram, vilket betyder max två köttmåltider i veckan, lämpligen placerade på helgen.

Av Marina Nilsson, Elin Gunnarsson

Foto: TT/Shutterstock