Susanne: Jag avskyr självscanning – varför ska jag göra andras jobb?

Jag är snart pensionär och ser fram emot att äntligen få sluta jobba. Visst har jag trivs med mitt jobb på bank, jag har tjänat bra och fått göra karriär samtidigt som jag också kunnat vara där mycket för mina två barn som i dag är stora och har flyttat hemifrån.
Men nu vill jag sälja lägenheten och flytta ut permanent till landstället. Maken och jag är skilda sedan många år och jag trivs utmärkt med att leva mitt liv ensam och har inte lust att träffa någon ny.
Som pensionär vill jag bara slappna av, läsa böcker och lösa korsord. Låt en kvinna få ta det lugn! Så känner jag som jäktat i massor av år. Men nu längtar jag efter att inte behöva göra många knop, det ska gudarna veta. Och jag tycker att jag förtjänar det, så som jag har slitit i alla år med både karriär och hem.
Rädd att åka dit för snatteri
Men det finns bara ett problem - företag som vill att jag ska jobba gratis för dem.
Ja, jag menar till exempel när jag handlar i den lilla mataffären här runt hörnet. De har bara en kassa öppen numera och kön är lång.
"Du kan självscanna", säger en vänlig kvinna åt mig när jag beklagar mig över att köerna år så långa.
"Varför kan ni inte bara öppna en kassa till?" undrar jag.
"Vi har ingen mer kassapersonal", svarar hon.
"Det var väl kasst!", fnyser jag och så får jag snällt ställa mig och blippa in alla varor.
Ja, göra någon annans jobb men utan att få betalt!
Samma sak hände när jag var på Ikea för ett par veckor sedan. Jag fick leta streckkoder. Man kan tycka att jag borde ha fått rabatt för detta? Men nej, inte ens påsen bjuder de på!
Inga personliga möten på banken längre
Inte nog med att jag som kund förväntas göra butikens jobb, jag ska också sätta mig in i alla dessa olika kassasystem. Om butikerna ändå kunde enas om en självscanning-apparat men nej, överallt är det olika. Och samma sak när jag ska parkera bilen – alla dessa olika appar jag ska ladda ner och lära mig! Jag är ekonom och har jobbat på bank i hela mitt liv, så siffror och it är inte främmande för mig, men ändå tycker jag att dessa apparater kan vara krånliga. Så jag kan ju bara gissa hur andra som är mindre teknikvanan måste känna.
Och missar man att scanna något åker man ju dit för snatteri och det skulle vara hemskt förnedrande på alla sätt och vis. Så alltid när jag står där och ska scanna är jag livrädd för att göra fel ...
Även på min egen arbetsplats, banken, förväntas det att kunderna gör jobbet åt oss. Det går inte att erbjuda våra kunder personliga möten längre, utan vi får hänvisa dem till hemsidan där de får fylla i blanketter och fixa själva, jag tycker det är så trist. Och saknar det personliga mötet. Jag tror vi människor missar mycket när vi slutar träffas, och bara sitter framför våra skärmar.
Berätta din historia!
Läsarberättelser är era berättelser direkt ur livet. Ett liv innehåller så mycket – glädje, sorg, dramatik och spänning. Alla bär vi på en historia.Vill du berätta din?
Mejla oss på [email protected]
Berättelsen eller delar av den kan komma att publiceras i andra tidskrifter eller digitala publikationer inom Aller Media Norden.