Ätbara växter i topp på lista

Fyra krukor med örter som står i en fönsterkarm.

Foto: Shutterstock/TT

Intresset för odling är stort i Sverige - åtta av tio svenskar odlar i någon form. Mest populärt är att gro sådant som går att äta: bär och grönsaker ligger högt på listan. Men folk odlar inte bara för att äta: att bidra till biologisk mångfald och att odla hållbart är också populärt. Det visar en ny undersökning.
0:51

Efter reklamen: 5 växter att odla på balkongen

(0:51)

– Det är verkligen kul att fler och fler upptäcker odlingens grönskande värld. I den nya gröna vågen ser vi en ökad medvetenhet och ett växande intresse för att odla för nytta. Grönsaker, örter, bär, frukt och nyttoväxter - men också för en biologisk mångfald. Många har spännande och kreativa idéer för hur just deras trädgård eller balkong ska grönska och bara fantasin sätter gränserna, säger Pia Holmberg, produktchef på Hasselfors Garden som gett Kantar Sifo i uppdrag att ta fram nya siffror.

Att ha en egen trädgård är drömmen för många, men även på balkonger och i fönsterkarmar spirar ivern att odla grönsaker, frukt och blommor.

Många odlar även inomhus

46 procent av Sveriges fritidsodlare odlar i sin egen trädgard och 36 procent låter intresset blomma på balkonger, altaner eller i uterum. Samtidigt utgör inomhusodlarna en stor grupp: 32 procent av odlarna låter växterna frodas på fönsterbrädan, enligt undersökningen.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i oktober-november av Kantar Sifo på uppdrag av Hasselfors Garden. 3 000 personer i åldrarna 18–74 år svarade på frågor om sitt intresse för odling.

Trädgårdsintresset finns naturligtvis inte hos alla, men så många som 89 procent av svenskarna säger sig i undersökningen vara intresserade av att börja odla. Bland dem är det odling av ätbara växter som är mest intressant. Kompostering av trädgards- och hushållsavfall ligger också högt på listan tätt följt av ekologisk odling.

Populärt att handla online

2021 handlade svenskarna trädgårdsprodukter för drygt 8,5 miljarder kronor. 15 procent av den totala forsäljningen skedde via webbshoppar. Mest aktiva var köpare i åldrarna 25– 34 år.