Därför är rött glas dyrare – här är föremålen du ska hålla utkik efter
Säg rött glas och mångas tankar går till Reijmyre glasbruk och Monica Bratt. Och till guld, för det är förklaringen som oftast ges när frågan om varför det röda glaset är så dyrt kommer upp.
Men användandet av guldoxid för att få fram den vackra nyansen hör till historien. Det röda glaset kallas guldrubinglas och är mycket ovanligt i dag.
Merparten röda glasföremål som finns kvar från exempelvis Reijmyre, Gullaskruf och Kosta innehåller inte guldoxid, utan kadmium och selen. Detta glas kallas rubinglas.
Nya metoder för rött glas
Eftersom det befintliga röda glaset alltså innehåller kadmium och selen, som är giftigt, måste man nu hitta andra metoder för att få till färgen, berättar Magnus Hjort, produktionschef på Reijmyre.
– Det är svårt att få fram det röda glaset just nu, säger han. Senaste gångerna vi tillverkade rött glas, det är nog fyra år sedan, då har vi köpt glasskärv, alltså trasigt glas, från en glasfabrik i Tyskland, som vi har smält ner och gjort glas av.
– Men utvecklingen står inte still och vi håller på att försöka jobba fram rött glas i kopparrubin, som är kopparbaserat i stället, berättar Magnus Hjort.
Det har man lyckats med. Men med mycket spill…
– Av 100 produkter fick vi fram fem eller tio med rätt kulör. Det är speciellt för när man smälter den här glasmassan är den alldeles klar, helt ofärgad. Sedan ska den kylas på en speciell temperatur i rätt tid för att färgen ska komma fram, den ska löpa ut som man säger.
Det är en väldigt känslig process vars resultat beror på flera saker, som hur tjockt glaset är, hur varmt det är från början, vilken blandning det är och så vidare. Glaset kan få en annan färg än tänkt, det kan bli för mörkt, det kan bli brunt – eller helt enkelt ofärgat.
På samma sätt – fast tvärtom – fungerade det med kadmium och selen. Där fick man värma glaset för att det skulle anlöpa och även det var knepigt och tidsödande. Inte förrän glaset hade värmts upp och sedan svalnat såg man den slutliga färgen. Var värmen för hög kunde glaset bli närmast svart när det svalnat, var den för låg kunde det gå åt det gula hållet.
Tillbaka till Reijmyre och Magnus Hjort:
– Vi gjorde försök i september och har glasmassan och färgpulvret redo. Under juluppehållet ska vi experimentera igen och se om vi får fram ett recept för våra produkter och ugnar.
– Vi kommer säkert att kunna producera rött glas men det blir fortfarande väldigt dyrt.
Det korta svaret på prisskillnaden mellan rött och annat glas handlar med andra ord inte om guld längre, utan främst om att det är svårt och tidsödande att framställa – och det kräver både erfarenhet och mycket skickliga glasblåsare.
