Lästips: Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Spartips Livet med katt Nostalgi Gratis noveller

Café au lait-koppen från 80-talet som alla hade hemma – så mycket är den värd idag

04 jul, 2025
author Angelica Jaako Billenman
Angelica Jaako Billenman
Café au lait-koppen
Foto: Patrik Andersson/Mölndals stadsmuseum, Pontus Billenman
Du känner säkert igen den – Café au lait-koppen – från en lyckad reklamkampanj under 80-talet. Då ansågs koppen gigantisk men när latte-trenden slog igenom under 00-talet föll kopparna snabbt i glömska.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
5 saker du inte visste om kaffeBrand logo
5 saker du inte visste om kaffe

Trots att Sverige är ett av de länder i världen där det konsumeras mest mjölk, såg mejeribranschen ett problem under mitten av 1980-talet. Mjölkdrickande hos tonåringar minskade.

Tillsammans med Mejerierna fick reklambyrån Carlsson & Broman i uppgift att göra mjölken attraktiv för unga igen. Men hur?

Under början av 1980-talet hade kaffetrenden inte blomstrat än. Vi drack fortfarande bryggkaffe ur nätta kaffekoppar, eller på fat. På sin höjd med en skvätt kall mjölk i.

Annons
Operasångerskan Birgit Nilsson dricker kaffe.
Operasångerskan Birgit Nilsson dricker kaffe på fat med en sockerbit mellan tänderna. Året är 1981.Foto: TT

Inspirerades av Gateaus kopp

Inger Söderholm arbetade som projektledare på Carlsson & Broman under 1980-talet och var frankofil. Under ett kafébesök på Gateau i Stockholm serverades det kaffe ur lite större koppar i opalglas, som liknar porslin.

Inger ”råkade” ta med sig en av kopparna, har hon berättat i P1-programmet Loppmarknadsarkeologerna. Det blev starten för Café au lait-koppen som inspirerades av Gateaus mer kontinentala kopp.

– I dag tycker vi att koppen är ganska liten men på den tiden, när vi tog fram den, var den stor, säger hon i programmet.

Annons

Men koppen behövde också en cool logotyp, vilket Bo Sundin, art director på byrån, provade sig fram med. Först testades lite mer snirkliga klassiska typsnitt, men när han tog fram ett renare grafiskt uttryck, influerat av den franska flaggan blev det fullträff.

Café au lait-koppar
Den snygga loggan har AD:n Bo Sundin gjort.Foto: Patrik Andersson/Mölndals stadsmuseum

Café au lait-koppen var född!

Lanserades med kändisfest

Tillbaka på brottsplatsen Gateau lanserades koppen med en stor kändisfest, där en hovmästare från klassiska Brasserie Lipp i Paris hade flugits in, för en mer autentisk känsla.

Annons
Brasserie Lipp i Paris, Frankrike.
Hovmästare från klassiska Brasserie Lipp i Paris flögs till Stockholm för att vara med och lansera koppen.Foto: TT

Kaffe med varm mjölk var det senaste och konceptet spred sig efter att kopparna lanserats exklusivt på ett fåtal trendställen i Stockholm, Göteborg och Lund.

Plötsligt ville alla ha Café au lait-kopparna. Succén var ett faktum.

Så mycket är Café au lait-koppen värd

Runt 250 000 koppar tros finnas i Sverige i dag, och trots det stora antalet så trendade koppen igen härom året.

Café au lait-koppar med fat.
Varje kopp med fat är värd ungefär 130 kronor styck, om man ska lita på budgivarna på Auctionet.Foto: Auctionet

2023 klubbades sex stycken koppar för 800 kronor på den onlinebaserade auktionsfirman Auctionet.

Annons
Nostalgi: Det här kostade bio, kaffe och mjölk förr i tidenBrand logo
Nostalgi: Det här kostade bio, kaffe och mjölk förr i tiden

Har du någon hemma i gömmorna?

Annons