5 varor som minskat i storlek – men inte blivit billigare: "Svårt att se skillnad"

Har du märkt att du får mindre valuta för pengarna? Nja, det är inte alltid lätt att se, om man inte har stenkoll på måtten på sina varor.
Krympflationen sker i flera butiker ute landet. Förpackningarna blir alltså mindre, men priset går inte ner. Istället ökar det eller ligger kvar på samma nivå som innan. Det berättar Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, för TV4.
– Att göra en förpackning mindre är inget konstigt, men krympflation innebär dessutom att styckpriset eller kilopriset ökar. Jämförpriset ökar för mig som konsument. Kommunikationen runt det är utmaningen, säger Ulf Mazur i Nyhetsmorgon.
Ulf Mazur säger att krympflationen gäller de flesta varorna, från godis till ris, bröd, bönor, sköljmedel eller tuggummi. När priserna redan är så höga är det svårt för butikerna att höja priset ännu mer.
Därför är det svårt att se skillnad
De allmänt höga matpriserna driver alltså på de minskade storlekarna, för att kunder inte ska sluta handla helt.
– När prisnivån har blivit så hög är det vanligare, för att man upplever att man inte kan höja priserna. Då kommer vi som konsumenter sluta köpa, säger Ulf Mazur.
Ulf Mazur menar att det kan vara svårt att se krympflationen med blotta ögat i butikerna, eftersom det ofta är en liten märkning på förpackningen, som för övrigt upplevs vara i samma storlek som vanligt.
Ett exempel på krympflation är tuggummiförpackningar, som minskat från 25 tuggummin till 21 per förpackning.
– Det är samma pris. Det är väldigt svårt för mig att se skillnad, säger han till TV4 Nyheterna.
Exempel på 5 varor som minskat i storlek
Riven mozzarellaost – från 250g/förpackning till 200g/förpackning
Smörgåsskinka – från 120g/förpackning till 105g/förpackning
Svart tångcaviar – från 80g/förpackning till 70g/förpackning
Tandtråd – från 40st/förpackning till 32st/förpackning
Tuggummin – från 25st/förpackning till 21st/förpackning
Källa: Ulf Mazur/Matpriskollen