Finansfobi – så blir du av med ångest kring ekonomi

Kvinna sitter med en dator och miniräknare och ser stressad och ledsen ut

Svettiga handflator. Oro. Hjärtklappning. Katastroftankar. Så känns det för en del när de ska kolla kontot.

De flesta av oss har nog känt panik när vi fått en stor oväntad räkning eller om vår ekonomiska situation plötsligt förändras. Det är helt normalt. Men för många är vardagsekonomi så ångestframkallande att bara att kolla kontot på internetbanken eller betala en räkning ger ett starkt obehag. Och det kan utvecklas till en fobi, finansfobi.

2003 gjorde Brendan Burchell, professor vid Cambridge University, en studie som visade att närmare hälften av alla britter led av finansfobi i någon form – och att finansfobi alltså är ett utbrett problem.

De obehagliga symtom som dyker upp kan få många att låta bli att sköta ekonomin, något som får stora personliga och finansiella konsekvenser. Och det är inte bara de med låg inkomst som drabbas, finansfobi förekommer i alla samhällsklasser.

Tecken på finansfobi

Enligt psykologen Emilie Assentoft kan finansfobin uttryckas i känslor, tvångstankar, fysiska reaktioner och beteenden. Förutom kroppsliga symtom som spändhet, hög puls, illamående och ont i magen nämner Emilie några typiska tvångstankar när man ska kolla internetbanken: ”Jag vet inte hur jag ska hantera det här, det kommer aldrig att ordna sig, det här är alldeles för mycket för mig.”

De tankar som kommer när man ska kolla kontot eller betala en räkning kan vara så överväldigande att ångesten tar över. Det kan leda till att man helt slutar att bry sig om sin privatekonomi. Folk med finansfobi vet sällan hur mycket de har på kontot och de får ofta betalningspåminnelser. Men det betyder inte att de inte tänker på ekonomin.

– Man kan tänka mycket på privatekonomin utan att göra något åt den. Man kan fortsätta tänka: ”Hur ser det ut på kontot?” och ha dåligt samvete för att man inte gör något, säger Emilie och tillägger:

– Om man konstant är nervös för sin ekonomi försvinner mycket glädje i vardagen. Man kan få problem med låg självkänsla och återkommande ångest och stress. Det kan snabbt gå ut över ens relationer om man inte har koll på ekonomin och ofta måste låna pengar.

Om du tror att du absolut inte lider av finansfobi eftersom du kollar internetbanken hela tiden så kan du bli överraskad. För det beteendet är enligt psykologen också en form av finansfobi.

– Man kollar internetbanken och finanserna överdrivet mycket, nästan som att man är besatt. Men utan att man gör något när det är problem, säger Emilie.

Överdriven sparsamhet

Det finns också de med finansfobi som försöker få kontroll genom överdriven sparsamhet. De undviker att använda pengar kan må riktigt dåligt när de måste köpa mat eller något annat nödvändigt.

– Man berövar sig själv mycket genom att överdriva sparandet. Det kan gå ut över hälsan om man inte använder pengar till nödvändiga saker, som tandläkarbesök, mediciner och hälsosam mat, något som de allra flesta faktiskt har råd med.

Finansfobi handlar inte nödvändigtvis om ekonomiska bekymmer. Man kan ha en bra inkomst och balans i ekonomin och ändå få panik när elräkningen ska betalas eller när man ser vad något har kostat.

Summan på kontot blir för många ett direkt uttryck för deras människovärde

Enligt Emilie skapas fobin i det undermedvetna och kommer upp till ytan när privatekonomin ska hanteras.

– Det kan vara: ”Jag ska ordna allt på en gång annars blir det inte bra.” Eller: ”När jag inte har koll på ekonomin betyder det att jag inte är någon bra person.”

Det kan också vara så att man tror att man inte förtjänar att ha det bra och därför måste leva i kaos, förklarar psykologen.

Försök vara tacksam

Har du en grundinställning att du bara är en bra person om du har 100 procent kontroll på ekonomin är det väldigt mycket som står på spel när kontot ska kollas.

– Summan på kontot blir för många ett direkt uttryck för deras människovärde, säger Emilie.

Finansfobin kan uppstå ur höga krav som kommer både från uppväxten, samhället och en själv.

– Även om det inte pratas så mycket om det är det många som har låg självkänsla på grund av lönen. Vi lever i en materialistisk värld där det är konstant fokus på att man ska tjäna mer och mer.

Då kan det lätt bli en ond cirkel då man hela tiden önskar mer och aldrig är nöjd med summan oavsett vilken den är.

Ett led i att komma över fobin är därför att fira små segrar och vara tacksam för det man faktiskt har tjänat. Annars blir det en spiral som är svår att ta sig ur och bara leder till mer ångest och stress kring ekonomin.

Fyra typer av finansfobi

Den shoppingberoende

Om du inte har kontroll över ditt köpbeteende och handlar fast du inte har råd kan det leda till finansfobi.

Snåljåpen

Håller du mycket hårt i pengarna kan det också resultera i finansfobi. Varje extrautgift kan få dig att må dåligt.

Den oorganiserade

Har du svårt att betala räkningarna i tid och organisera ditt liv i stort? Om du brukar få påminnelser kan det vara ångestframkallande att gå igenom ekonomin.

Pessimisten

Tror du alltid att det värsta ska hända? Det kan leda till finansfobi om det också gäller ekonomin och du är rädd för att aldrig ha tillräckligt med pengar på kontot.

7 tips som minskar obehaget kring ekonomi

  1. Skriv upp tre negativa tankar som du får när du ska hantera din ekonomi.
  2. Skriv upp tre nya meningar som du kan tänka i stället som är stöttande och vänliga, till exempel: ”Jag är en bra människa oavsett hur mycket jag har på kontot och oavsett hur jag hanterar det.”
  3. Bestäm dig för ett klockslag när du får tänka på ekonomin i stället för att grubbla hela tiden.
  4. Prata med ångesten som om den är ett litet barn som ska lugnas. Säg att det är okej att den är där och fråga vad den vill.
  5. Gör en visualisering när ångesten kommer där du föreställer dig en person du litar på som säger det du vill höra.
  6. Skriv ner varför det är viktigt för dig att få kontroll över ekonomin och vilka värderingar du har när det gäller ekonomin. Det kan hjälpa dig att få tydliga mål.
  7. Gör en budget och få överblick över ekonomin. Använd övningarna i punkt 1-6 om det känns för överväldigande att hantera det.

Av Laura Nicolaisen

Översättning: Anette Bülow 

Foto: TT

Mer samhällsinnehåll hos allas.se: