Nu blir det dyrare att lämna in dina gamla sedlar – så mycket pengar förlorar du
Det har gått hela tio år sedan den nya uppsättningen av sedlar och mynt lanserades. Under en kort period var både de sprillans nya sedlarna och de gamla användbara. Men sedan 2018 är det endast den nya uppsättningen mynt och sedlar som gäller när vi handlar.
Sedan dess har det gått att lämna in gamla ogiltiga sedlar till Riksbanken för att få värdet insatt på sitt bankkonto, mot en avgift på 200 kronor. Det saknas nämligen gamla sedlar till ett värde av 3,9 miljarder. I vintras la Riksbanken fram ett förslag om att höja avgiften ytterligare, vilket allas tidigare rapporterat om.
Nu har ett beslut tagits och det är mer läge än någonsin att lämna in sina gamla sedlar.
Ny höjd avgift – då börjar den gälla
Tidigare har avgiften på att lämna in gamla ogiltiga sedlar varit 200 kronor. Från och med den 1 september 2026 höjs avgiften med ytterligare 100 kronor. Avgiften höjs med hänsyn till de administrativa kostnaderna som kommer med att hantera ärenden kring inlämnade sedlar.
Om man vet med sig att man har ogiltiga sedlar som ligger hemma och skräpar så är det läge att lämna in dem innan 1 september för att slippa undan den nya avgiften på hela 300 kronor.
Har man endast en lägre summa av ogiltiga kontanter bör man ta sig en funderar innan man lämnar in dem till Riksbanken. Oavsett hur låg eller hög summa man lämnar in måste man nämligen betala 300 kronor i avgift.
Om man däremot hittar en drös med gamla ogiltiga mynt så är det tyvärr återvinningen som gäller. Det går inte att lämna in gamla mynt, utan de betraktas som metallskrot och ska sorteras därefter.
Då kan pengarna brinna inne
Riksbanken har lämnat in ytterligare en remiss kring gamla sedlar, nämligen att upphöra med möjligheten av inlämning av ogiltiga sedlar från och med halvårsskiftet 2027.
Om förslaget blir verklighet skulle det innebära att man kan lämna in ogiltiga sedlar som är äldre än tio år fram till 1 juli 2027, sedan är det för sent – då brinner pengarna inne.
Denna typ av tidsbegränsning används redan av våra grannländer Norge, Finland och Danmark och nu vill svenska Riksbanken ta efter. Inget beslut rörande detta har tagits i dagsläget.
För många kan det nu vara läge att rota igenom gamla plånböcker och lådor för att se om man hittar ogiltiga sedlar för att lämna in.
Så lämnar du in gamla sedlar
- Fyll antingen i en blankett eller ett webbformulär hos Riksbanken där du ansöker om att lösa in ogiltiga sedlar.
- Det går inte att lämna in sedlarna fysiskt utan de måste skickas via post.
- Invänta handläggning. Normalt tar det omkring 3-4 veckor för din ansökan att handläggas, det kan ibland ta längre tid om ytterligare information krävs.
- Om Riksbanken beviljar din ansökan kommer du få värdet av de pengar du skickat in insatt på ditt konto, exklusive avgiften på 200 kronor, alternativt 300 kronor om de lämnas in efter 1 september 2026.
Källa: Riksbanken
