6 sätt att maxa promenaden

Kvinna i joggingskor är ute och promenerar.

Med rätt skor blir promenaden bättre.

Foto: Shutterstock/TT

Passa på att promenera nu när våren är här! En halvtimmes promenad om dagen gör gott för hälsan. Och vill få ut mer av din runda finns en del du kan göra för att öka förbränning, variation och göra promenaden roligare och mer effektiv.

1. Tänk på hållningen när du går

Tryck naveln mot ryggraden, spänn bäckenbotten, dra ihop skulderbladen och upp med bröstkorgen.

Skorna som hjälper mot värk och ger dig bättre hållning!

2. Gå på rätt sätt

Sätt ner hälen, lägg tyngden på hela foten för att sedan verkligen trycka ifrån med trampdynan. På så sätt aktiverar du fler muskler i benen och fötterna.

Två kvinnor promenerar med stavar.

Ta hjälp av stavar för att maxa promenaden.

Foto: Shutterstock/TT

3. Gå med stavar

Med hjälp av gå- stavar får du automatiskt en bra hållning och aktiverar även överkroppen genom att du pendlar med armarna, det sägs öka förbränningen med cirka 20 procent. Dessutom ger det dig ett bra stöd.

1:19

Efter reklamen: 6 vanliga träningsmissar – så undviker du dem

(1:19)

4. Rätt skor för promenaden

Det är värt varenda krona att investera i ett par riktigt bra skor som passar just din fot. Ta hjälp i en sportaffär. På många ställen kan du provgå på löpband och få hjälp med att se om du har en pronation (faller inåt med foten) eller om du har en supination (faller utåt med foten). På så sätt är det lättare att välja rätt sko.

5. Öka förbränningen

Kroppen vänjer sig vid vad vi gör så därför behöver vi variera träning och utmana oss. Ett tips är att öka tempot på vissa sträckor, exempelvis mellan vissa lyktstolpar/träd/parkbänkar. Gå till en punkt, öka tempot till nästa, gå igen, och så vidare. Det höjer pulsen, ökar syreupptagningsförmågan och förbättrar konditionen.

Kvinna lyssnar på musik under sin promenad.

Förena nytta med nöje och lyssna på en podd eller musik när du går. Eller vandra medvetet i tysthet.

Foto: Shutterstock/TT

6. Gå medvetet

Sist men inte minst – ta vara på stunden, var i nuet. Lyssna på fågelsången, vindens sus och njut av den friska luft du andas in. Viktigt inte minst för den mentala hälsan och orken.

Tv-Sofias bästa tips för att få rutin på vardagsmotionen

16 tankar vi har på vårens första löprunda – VARJE år!