7 viktiga tips för att undvika utbrändhet

I dagens krävande, uppkopplade och snabbt snurrande samhälle är det svårt att avgränsa vad som är måsten och vad som går att prioritera bort. Frida Lundh är en av de som lärt sig den hårda vägen – och här delar hon sina bästa tips för att inte du ska drabbas av en ohållbar livsstil och i längden – utmattningssyndrom.

Sjukskrivningarna för utmattningssyndrom har mer än sexdubblats sedan 2010, och även om ingen statistik för just det senaste året finns att tillgå, syns inga tecken på att trenden håller på att ge vika. Tvärtom arbetar exempelvis allt fler mammor heltid – trots att de enligt forskning är 40 procent mer stressade än kvinnor utan barn.

Psykologen Siri Helle: Det här kan du göra om din vän bränner ut sig

De oroväckande rapporterna avlöser varandra och vi behöver påminnas – om och om igen – om de viktiga valen vi måste göra för att sätta stopp i tid.

Frida Lundh såg varningssignalerna i sista stund. Foto: Gabriel Liljevall

Frida tog en timeout och kom tillbaka starkare

Frida Lundh jonglerade länge rollerna som mamma, fru och framgångsrik chef inom mediabranschen. Tills det en dag inte gick längre, och hon klev av karusellen – en hårsmån från utbrändhet. Hon hade tappat bort både sig själv och den ledare hon ville vara.

Efter nio månaders timeout kom hon ut på andra sidan, med en helt ny kraft och syn på arbetsliv och prestation. Med boken Cirkulärt ledarskap (reklamlänk från Adtraction) vill hon nu dela sina erfarenheter och lärdomar för att hindra andra kvinnor från att gå i fällan.

Det digitala arbetsklimatet är alltid uppkopplat, organisationer slimmas och ”Att göra-listan” tar aldrig slut. Hur ska man hantera det?

– Det är en utmaning som kräver enorm integritet. Men man måste komma ihåg att det faktiskt ingår i ditt jobb att säkerställa den vila du behöver. Men också att se det ur ett makroperspektiv – du kan aldrig kompensera för personalbrist och strukturella förändringar som pågår. Man kan inte bara konstant beta av och bocka av i allt högre takt.

Checka av ditt liv regelbundet – är du på rätt plats?

Frida markerar också vikten av inställning och att ta ansvar för sitt eget mående.

– När man stressar tycker man att alla andra är idioter – men är det verkligen så? Rannsaka dig själv: ”Eller är det jag som är idioten som inte tar ansvar för mig själv och fokuserar på hur andra beter sig? Är jag i fel miljö? På fel jobb? Jag kanske inte ska bo i den här stan om jag blir irriterad på att trafiken funkar dåligt varje dag?” Känn in och ta ansvar för din egen entusiasm och vad du själv kan agera på!

7 viktiga tips för att minska risken för utbrändhet

  • Ta ansvar för ditt eget mående. Känns det inte bra – gör något åt det.
  • Dra ner på tempot. Ofta är det man själv som har satt ribban, och förmodligen är det inte ens någon som märker att du växlar ner ett hack.
  • Prioritera. Nej, allt är inte superviktigt. Att du mår bra är viktigt.
  • Avgränsa var ditt ansvar tar slut. Och kräv att andra tar sitt ansvar.
  • Ta dig tid att lyssna inåt. Vad kommer fram då?
  • Effektiv vs effektfull: Ifrågasätt: Varför gör vi/jag på det här sättet? Kanske finns det saker som kan rationaliseras bort eller göras smartare.
  • Säkra meningsfullhet i dina arbetsuppgifter. Att göra något är inte detsamma som att åstadkomma. Fråga gärna din chef: Om ett år, vad vill du att jag ska ha uträttat?

Av Nina Nyström/mabra.com

Följ allas.se på Facebook och Instagram

Forskning: Metoden som läker en utbränd hjärna

Mer innehåll hos allas.se: