Är du på banan? Så blir du proffs på padel!

Kvinnor spelar padel i padelhall.

Padel har blivit en folksport.

Foto: Shutterstock/TT

Det studsar numera bollar i padelhallar landet runt! Kanske har du också blivit biten av senaste folksporten? Eller sugen på att testa? Då kommer här några goda råd på vägen – eller snarare planen!

Kollegorna Åsa Söderberg, 36, och Cecilia Ia Wååk, 50, har mycket gemensamt – förutom att de båda är helt sålda på padel, vår nya folksport. De har tidigare spelat fotboll på elitnivå och båda arbetar som fystränare och personlig tränare.

Åsa är dessutom leg. fysioterapeut, Cecilia massageterapeut. Tillsammans driver de eget inom träning och hälsa och är dessutom författare till nysläppta boken Padelfys – Prestera bättre i buren och minska risken för skador (Isaberg förlag).

Padel-kollegorna Cecilia Ia Wååk och Åsa Söderberg har skrivit "Padelfys".

Cecilia Ia Wååk och Åsa Söderberg har skrivit boken "Padelfys".

Foto: Malin Wååk

Vad gillar ni med padel?

– Vi spelade för första gången i Piteå 2018. Den dagen blev vi fast direkt, vi kände att det här vill man göra igen och igen. Vi älskar att det är en bollsport och att man spelar i ett lag, samt tävlingsmomentet i padel.

Ett sätt att hitta nya vänner

Padel är en social sport!

Paddel är ingen enmanssport. Behöver du någon att spela med, eller vill du variera ­motståndet? Sök på “padel” och din ort på Facebook – chansen är stor att du hittar en grupp för likasinnade! Och kanske nya vänner på köpet!

Varför har padel blivit så populärt?

– Det handlar nog mycket om gemenskapen och det sociala i att vara fyra stycken när man spelar. Det är även en enkel sport att komma igång med, och att få igång ett spel relativt snabbt utan tidigare erfarenhet.

Vem passar sporten för?

– Padel passar alla, ung som gammal, atlet som motionär.

Varför är padel bra träning?

– Det är en fysisk aktivitet där man får lite av allt. Kondition, styrka, snabbhet, koordination – samtidigt som det är glädjefyllt.

Vilka är de vanligaste skadorna i ”buren”?

– Padelarmbåge och axelproblematik är vanligt förekommande.

2:03

Efter reklamen: 5 enkla ryggövningar för att förebygga smärta

(2:03)

Hur motverkar man dem?

– Det är viktigt att inte gå från noll till hundra på en gång utan stegra spelandet gradvis, så att kroppen hinner med och inte blir överansträngd. Värm upp innan du går in och bollar, och komplettera med fysträning just för padel.

– Rätt material, som exempelvis ett inte för tungt racket, är också viktigt. Ta gärna en lektion med en tränare för att lära dig rätt teknik.

Vadå smash?

Ny på banan? Här är några ord du kanske vill ha koll på:

● SERVERUTA: de två rutorna närmast nätet på varje sida. Serverutan är det ­område där spelare servar i.

● STOPBOLL: boll som slås strax över ­nätet och ämnar till att stanna. ­Alternativt få underskruv för att få bollen att ”­stanna av”.

● SWEET SPOT: den centrala träffytan på ­padelracket, där du ­får bäst träff på bollen.

● HALVVOLLEY: ett slag som träffar precis när bollen studsar.

● LOB: ett skott som spelas medvetet högt upp i luften för att ­landa på baksidan av motståndarens plan.

● SMASH: ett skott över huvudet, normalt väldigt hårt, vanligtvis innan bollen har ­studsat.

Fler padeltermer och ­annan fakta om sporten hittar du bl.a på padeltennisguiden.se och ­padelzpel.se.

Hur ska man vara klädd när man ”bollar”?

– Vanliga träningskläder till en början, med fickor i shorts/kjol/tights för bollarna. Det finns flera företag som gör specifika kläder för padel så det är tycke och smak vad man gillar. Huvudsaken är att man kan röra sig bra i kläderna!

Och bästa skon för padel?

– Investera gärna i ett par riktiga padelskor om du känner att sporten är något för dig. Vill du bara testa padel ett par gånger kan du så klart spela i vanliga träningsskor.

Följ Cecilia och Åsa på sociala medier under @padelfys och padelfys.nu

Relaterade artiklar

Åsa Rippes ryggskola del 1 - Rörlighet

Nina Gunke om stödet efter sin alzheimerdiagnos: ”Jag skäms inte längre”