Studie: Det här är bästa tiden att gå och lägga sig på för hjärtat

Ung kvinna med hund som sover i en säng

Foto: Shutterstock/TT

När brukar du gå och lägga dig? Det verkar som att tidpunkten då man kryper ner i sängen kan påverka risken för hjärt- och kärlsjukdom.
Enligt en ny studie kan det här vara den bästa tidpunkten att gå och lägga sig.

Det är få saker som slår en god natts sömn! För morgonmänniskor kan det innebära att de krypit till kojs innan midnatt medan det för kvällspigga kan ha inneburit att de gått och lagt sig efter midnatt.

Nu verkar det som att tidpunkten, och inte bara hur många timmar vi faktiskt sover, kan spela roll för hälsan. Det rapporterar Dagens Nyheter.

Se också: Så får du en bättre sömn

1:16

Efter reklamen: Så lyckas du få en bättre sömn

(1:16)

Finns det en optimal tid att gå och lägga sig?

I en ny studie, publicerad i European Heart Journal – Digital Health, har forskare försökt ta reda på om det finns något klockslag som kan vara mer fördelaktigt att gå och lägga sig på när det gäller risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom.

Sedan tidigare vet man att kroppen har som en inre klocka som i bästa möjliga mån försöker synkronisera med omgivningen. Den här inre klockan i våra celler påverkar vår hälsa mycket. Det är därför som till exempel skiftarbete kan tära på bland annat hjärtat.

Data från drygt 88 000 personer

Forskarna bakom den nya studien har analyserat uppgifter om när 88 026 personer gått och lagt sig samt vaknat under en veckas tid. Detta med hjälp av en accelerometer som deltagarna fick bära runt handleden.

Nästan sex år senare följde forskarna upp deltagarna för att se om de drabbats av några hjärt- och kärlsjukdomar. De tittade till exempel efter stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt eller kärlkramp.

Totalt hade 3 172 deltagare drabbats av någon hjärt- och kärlhändelse. Det motsvarar 3,6 procent av alla deltagarna.

Därför sover Hannah med tejp över munnen – "utsövd på helt nytt sätt"

Då är bästa tiden att gå och lägga sig

Resultaten visar att hjärthändelser var vanligast bland de personer som lade sig vid midnatt eller senare och minst vanligt bland de som lade sig mellan klockan 22.00 och 22.59 på kvällen.

En optimal tidpunkt att gå och lägga sig på verkar alltså för hjärtats skull vara mellan klockan 22.00 och 22.59 på kvällen.

De som lade sig efter midnatt drabbades oftare

Jämfört med den här optimala tidpunkten var antalet hjärt- och kärlhändelser 25 procent fler bland de personer som lade sig efter midnatt. Bland de som lade sig mellan klockan 23.00 och 23.59 var antalet händelser 12 procent fler.

När man ser till de som gick och lade sig före klockan 22.00 på kvällen var antalet händelser 24 procent fler än för de som gick och la sig mellan 22.00 och 22.59.

Ett samband och inte fakta

Men då det här bara är ett samband som konstaterats går det egentligen inte att säga att det är just tidpunkten då man går och lägger sig som påverkar risken. Det kan lika gärna vara någon annan faktor.

Men då man vet att rubbningar av vår inre klocka kan påverka risken för hjärt- och kärlsjukdom anser forskarna att det finns skäl att tro att det förhåller sig på det här viset.

Källa: University of Exeter