Behandling av artros – lätt träning hjälpte Lotta

Lotta Klang tittar in i kameran med grönskande bakgrund
När artrossmärtan var som värst stod Lotta på knä i trädgården och räfsade löv. Till sist kom hon knappt ur sängen. ”Hjälpen visade sig vara så enkel att jag trodde att någon där uppe drev med mig”, säger hon.

Lotta Klang har alltid haft gasen i botten, bildligt och bokstavligt. Hon brinner för hälsa och har alltid rört på sig mycket. Hon är egenföretagare inom friskvård, kartläsare i rally och älskar att vandra, gärna i berg. Hon bor på landet och tycker om att jobba  i trädgården.

– Jag är bonddotter och van att ta i. Jag har haft lite problem med min ena höft länge, men det är ingenting som har stoppat mig, säger hon.

Förrän förra hösten. Då eskalerade smärtan efter att Lotta, 55, var på en bergsvandring på Gran Canaria. Hon hade då kommit tillbaka efter en utbrändhet och gått ner 23 kilo med hjälp av en personlig tränare. Lotta tyckte att hon var i sitt livs form. Hon powerwalkade fem dagar i veckan och styrketränade minst tre gånger i veckan, ofta mer.

– Men efter vandringen fick jag problem med ljumsken och höften. Smärtan blev värre och värre. Jag som alltid varit kärnfrisk hade så ont att jag fick ta värktabletter, och de hjälpte ändå inte hela vägen.

Jag var övertygad om att jag skulle få ta mig fram med en krycka resten av livet

Efter diverse tester och röntgen visade det sig att hon led av höftledsartros och en kotförskjutning i ryggen. Bergsvandringen var den sista droppen som fick bägaren att rinna över och kroppen att säga ifrån.

– Jag var övertygad om att jag skulle få ta mig fram med en krycka resten av livet eller tvingas till operation. Jag hamnade i en svart bubbla av sorg.

Upptäckte Joint Academy

Lotta som alltid sprudlat av energi blev tyst och introvert. Livet med smärta blev en total motsats till det aktiva liv hon hade levt tidigare. Hon blev stressad i kroppen, tröståt och gick upp tio kilo, vilket så klart belastade hennes höftled ännu mer.

Lotta Klang klipper gräset med ett leende på läpparna

Nu kan Lotta klippa gräset och njuta av trädgårdslivet igen.

Lotta längtade bara efter att få sova men den molande värken gjorde det svårt. På morgonen vaknade hon och tänkte att livet var en rätt trist historia. Men någonstans kände hon ändå ett motstånd mot att kapitulera inför sjukdomen. Hon googlade på artros och hittade Joint Academy, som driver en webbaserad artrosskola. På sex veckor skulle man bli bättre, bara genom att träna två minuter om dagen.

– Det lät som ett skämt. Men jag ringde dem ändå och ställde lite småspydiga frågor eftersom jag var så tveksam.

Efter samtalet bestämde Lotta sig för att ge det hela en chans. Hon mejlade Joint Academy och anmälde sig.

– Efter en timme fick jag svar och blev också uppringd av en ortoped. Vi pratade om vad min läkare hade sagt och om hur mina symtom såg ut. Även ortopeden konstaterade att det lät som höftledsartros, och han menade att den troligen var medfödd med tanke på att jag haft lite höftbesvär sedan jag var 16 år gammal.

Träning mot artros

Lotta fick några få individuellt anpassade övningar som hon skulle göra varje dag. Rörelserna kan göras var som helst och man behöver inte byta om. Men att två minuter om dagen skulle hjälpa trodde hon inte ett ögonblick på.

– Ska det här verkligen hjälpa?, tänkte jag. Övningarna var som en enklare husmorsgympa. Men smärtan släppte faktiskt successivt. Nu vet jag att det är det lilla som ger den stora förändringen. Det är bara att gå upp lite tidigare och göra det!

Jag vägrar att vara min sjukdom

Livet blev sakta roligt igen. Lotta kunde börja träna lite mer i sitt hemmagym där hon bland annat gör klassiska knäböj för att stärka musklerna. Hon har pilatesboll, kettlebells och hantlar som hon jobbar med också. Lotta vet att det inte går att bota artros, men den går att hålla i schack med träning.

– Jag är fortfarande lite begränsad när det gäller vissa rörelser men det går absolut inte att jämföra med hur det var tidigare. Nyligen var jag i Krakow och promenerade 14 000 steg utan problem.

Hon har tappat sju kilo vilket känns bra för lederna. Lotta säger att hon har accepterat sin sjukdom.

– Men jag vägrar att vara min sjukdom, säger hon bestämt.

Fotnot: Lotta är massage- och friskvårdsterapeut och bloggar på www.muskelvarkstaden.se

Vad är artros?

  • Stela, ömmande leder i knä, höfter, händer eller fötter.
  • Det är vanligt att man i början känner mest smärta i den drabbade leden när den belastas.
  • Ett annat vanligt symtom är stelhet efter att man suttit stilla eller vaknat på morgonen. Stelheten släpper sedan.
  • Artros är den vanligaste reumatiska sjukdomen. Nästan en miljon svenskar är drabbade.
  • Riskfaktorer för att drabbas är ärftlighet, övervikt, fysisk inaktivitet, skador i leder och överbelastning.
  • Den effektivaste behandlingen är fysisk aktivitet.

Fysioterapeuten: Träning minskar smärta vid artros

Du behöver inte ta ledigt från jobbet, du slipper byta om, du kan göra det var som helst och det går på några minuter. Träning på nätet är inte bara smidigt, det har bevisad effekt mot artros också.

På många håll i landet finns det redan fysiska artrosskolor på bland annat vårdcentraler. Joint Academy finns däremot bara på nätet.

– Det är en sex veckor lång artrosskola där man får individuellt anpassade övningar att göra varje dag. Man har också kontakt med varann på mejl och telefon, säger Emelie Blennow, fysioterapeut på Joint Academy.

Emelie Blennow är fysioterapeut på Joint Academy.

Emelie Blennow är fysioterapeut på Joint Academy.

Hon berättar att hon själv var lite skeptisk till webbaserad behandling till en början.

– Som fysioterapeut är man ju van att känna och klämma på patienten. Men jag är positivt överraskad. Man kan ha en bra och tät kontakt ändå.

Det behövs ingen remiss från läkare utan alla kan registrera sig via hemsidan.

Kostnad artrosbehandling på nätet

En veckas kurs kostar 100 kronor, alltså lika mycket som ett vanligt besök hos fysioterapeuten. Frikort gäller.

Behandlingen bygger på att varje patient får några få skräddarsydda övningar att göra dagligen. Med tiden anpassas de så att de blir lite svårare.

– Hela tanken är att övningarna ska vara enkla och snabba. Då blir träningen av.

Emelie Blennow berättar att metoden bygger på vetenskapliga studier.

Träning minskar smärta

Enligt forskning är träning mycket effektivt vid artros och att bygga upp mer muskler kan lindra besvären och skjuta upp en eventuell operation på framtiden. Man har sett att smärtan minskar och den drabbade ledens funktion ökar efter sex veckor. Många kan också minska mängden medicin.

– Man har också sett att digital behandling på nätet fungerar lika bra som om man går på besök hos en fysioterapeut. Dessutom är det tids- och kostnadseffektivt, patienten behöver ju inte ta ledigt från jobbet eller åka långt för att komma till fysioterapeuten.

Vill du veta mer? Titta in på www.jointacademy.com

Här är två enkla rörelser som hjälpte mot Lottas artros i höften

Uppkliv

15 uppkliv på pall per ben.

Benlyft

Lyft benet i sidled 15 gånger, sedan lika många gånger bakåt, framåt och inåt framför det ben du står på.

Av Vivvi Alström

Foto: Stefan Järrevång