Därför bör du inte träna om du är väldigt stressad

Stressad kvinna på gym

Foto: Shutterstock/TT

Även om det alltid går att klämma in ett kort träningspass i ett annars späckat schema är det inte alltid så klokt. Om kroppen redan utsatts för mycket stress och man egentligen inte känner att man hinner eller orkar kan det göra mer skada än nytta.

Det förekommer en stor träningshets i många delar av vårt samhälle i dag. Det är lätt att känna att anledningen till att man ställde in det där träningspasset egentligen inte är god nog för att man inte prioriterat tillräckligt väl eller att alla ju faktiskt har tid att klämma in 10 minuters HIIT-träning.

Men vi har redan alldeles för många stressmoment i våra liv i dag. Så även om det är svårt att tänka så, så är det faktiskt ingen dålig ursäkt att skippa träningspasset just i dag för att man känner sig väldigt sliten eller inte kommer få tillräckligt med sömn.

Det är helt legitima anledningar till att vila, eller ta itu med det andra man behöver göra.

Se också: 5 saker terapeuter gör för att hantera morgonstress

0:55

Efter reklamen: 5 saker terapeuter gör för att hantera morgonstressen

(0:55)

Undvik hård träning vid allvarlig stress

Även om det är bra att träna mycket och ganska hårt för att motverka stress i det långa loppet så är det i vissa lägen klokt att låta bli. Om man bara är lite stressad är det fortfarande bra att träna. Men om man är allvarligt stressad eller om pulsen rusar redan innan man tagit sig till gymmet kan det vara bättre att ta det lugnt.

Under ett träningspass bildas nämligen stresshormonet kortisol. Om vi redan haft ett långvarigt stresspåslag är nivåerna av kortisol höga från början. Det kan då bli svårt för kroppen att reglera den ytterligare frisättningen vilket kan göra oss än mer stressade.

Allt vi gör bidrar till att tömma oss på energi

Personlige tränaren och styrkecoachen Alice-Rose Miller har delat med sig av några kloka råd på sitt Instagramkonto. Hon ber oss att föreställa oss att vi har ett glas med vatten som vi för varje träningspass eller stressmoment hela tiden häller ut lite vatten ur.

10 saker att göra en dag du känner dig låg på energi

”Du gick ut och sprang på morgonen, häll, du lunchtränade, häll, du gick ut med kollegorna efter jobbet, häll, du hann bara sova fem timmar innan du skulle upp och ut och springa igen, häll.”, skriver hon i ett inlägg och fortsätter:

”Alla träningspass kroppen får utstå, sena kvällar, en stressfylld karriär, en ohälsosam kost och besöken på krogen med jämna mellanrum, allt det här bidrar till att tömma ditt glas. Även om ett träningspass kan vara bra för dig så kan det också vara motsatsen. Vår kropp kämpar med att återhämta sig när den befinner sig i ett tillstånd av stress.”

Med andra ord kommer det där tuffa gympasset att göra mer skada än nytta om ditt glas nästan är tomt på grund av för mycket arbete eller att du knappt sovit.

Vi behöver tid till återhämtning

Alice-Rose Miller rekommenderar att man som minst har två vilodagar i veckan för att undvika överträning och att kroppen bryts ner av stressen. Men också att man oavsett detta känner av hur man mår och inte tränar hårt om man inte känner sig i alla fall halvt på topp.

Precis som mycket annat här i livet behöver träningspassen tid som dedikeras till dem, men också tid då man håller sig ifrån. Träning är en viktig men också stressande aktivitet. Att skippa den när du är överarbetad kan vara klokt. Ta en promenad i stället om du inte vill vila helt.

Mer är inte alltid bättre för hälsan. Man måste göra en helhet av det psykiska och fysiska välmåendet. Resultaten kommer att komma så fort kroppen får tillfälle att bygga upp sig igen efter nedbrytande stress och träning.

Källa: Shape, MåBra