Experten tipsar: Lär dig tekniken med stavgång

Stavgång är en utmärkt träningsform som dessutom är skonsam för kroppen. Här får du alla tips du behöver för att få bättre träningseffekt av dina promenader!

Allt fler upptäcker tjusningen med stavgång och det finns många hälsovinster. Du tränar hela kroppen – armar, axlar, mage och rygg. Du förbättrar dessutom balansen, koordinationen och konditionen.

– Syreupptagningen ökar med 10–15 procent när du använder stavar. Dessutom är det en väldigt skonsam träningsform som inte belastar lederna lika mycket som till exempel löpning, berättar Robert Ekman som är Nordic Walking-instruktör och grundare till Stavgångsakademin.

Men det är inte bara att köpa sig ett par stavar och ge sig ut.

– Lägg lite tid på att välja rätt stavar och lära dig rätt teknik. Har du bara stavarna som stöd när du promenerar så är det kanske inte lika viktigt, men ska du träna med stavarna så måste du göra det på rätt sätt, tipsar Robert.

Vilka är de vanligaste nybörjarfelen?

– Att man har fel längd på stavarna och att man inte lär sig diagonalgång utan går passgång.

Olika sorters stavar

Det finns olika sorters stavar, dels stavar i fasta längder och dels så kallade teleskopstavar som är lätta att ta med sig då de går att fälla ihop. Dessa stavar kan även användas av flera familjemedlemmar då de kan justeras i olika längder. Rätt längd på staven har du om vinkeln i armbågen är 90 grader.

Robert tipsar om att använda stegräknare när man är ute och stavgår.

– Som med all träning är det bra att sätta upp ett mål och då kan en stegräknare vara bra att använda. Den hjälper dig att hålla reda på hur lång sträcka och hur många steg du tagit under din promenad. 10 000 steg om dagen är ett bra utgångsläge för att hålla dig frisk. Att mäta hur många steg du tar, sträckan du går och kanske till och med hur många kalorier du förbränner, ger en ny dimension när du tränar med stavar.

Bra gåstavar…

… är lätta, har bra svikt och inga delar som kan fastna i skog och mark.

… har hårdmetallspetsar som tål långvarig belastning och är utbytbara.

… har speciella gummidämpare när du går på asfalt.

… har en speciell handrem med kardborrband som håller handen i rätt position när du tränar

… har en ergonomisk utformning på handtaget för att undvika spänningar i underarmen.

Mer information om stavgång finns här

På stavgangsbutiken.se  du kan köpa allt från e-utbildning i stavgång till stavar, halkskydd och tillbehör.

8 steg till en perfekt stavgångsteknik

1. Börja med att fästa handremmen runt din hand. Ofta finns det en märkning på stavarna vilken som är vänster och höger. L är vänster och R är höger.

2. Gå med stavarna släpande i marken. Sätt ner foten med hälen först och rulla över till tårna.

3. Låt hela armen pendla med din rörelse.

4. Axlarna ska vara lösa och avslappnade. Rikta blicken framåt.

5. Ta tag i stavarna. Fäst stavspetsen i marken.

6. Tryck staven bakåt.

7. Sätt staven i marken med en cirka 30–40 graders vinkel.

8. Tänk på att stavträning är en diagonalgång. Tänk höger fot-vänster arm och vänster fot-höger arm.

Av Celia Stahl

Läs också:

Promenader minskar risken för allvarlig stroke