Fler får hjärtinfarkter på julafton – här är anledningen

Kvinna njuter av ett lugnt ögonblick under julstressen.
Julafton betyder god mat, julklappar, släktkalas – och en ökad risk för hjärtinfarkt. Vi förklarar varför julen är så tuff för hjärtat och hur du kan skydda det!

Julafton kan vara en riktig prövning. Släkten samlas, det serveras nubbe redan till lunch och moster Ulla startar som vanligt en konflikt genom att prata om hur ouppfostrade släktens ungar är. Lägg därtill ledsna barn som inte fick en ponny i julklapp i år heller. Kanske är det inte så konstigt att antalet hjärtinfarkter ökar på julafton. Enligt forskning som stöds av Hjärt-Lungfonden ökar infarkterna med närmare 40 procent på julafton.

Klockslaget då risken att drabbas är störst

– Allra störst risk är det att få en hjärtinfarkt på kvällen, vid 22-tiden. Varför det är så vet vi inte än men det pågår forskning om det just nu, berättar Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Andréa fick en tyst hjärtinfakt: ”Vi måste börja ta kvinnors symtom på allvar”

Men det finns flera teorier om varför högtider i allmänhet, och jul i synnerhet, är så tuffa för hjärtat. Man ser nämligen en ökning av infarkterna även på midsommarafton. Men julafton är alltså den dag på året infarkterna ökar mest. Det finns flera gemensamma nämnare mellan de två högtiderna:

– En teori är att vi äter och vi dricker mer alkohol, en annan att vi utsätts för mer social stress. Det kan vara så att kombinationen av allt detta utlöser fler infarkter.

Att just julen är värst kan bero på att vi äter mastigare mat då än på midsommar. Vid båda tillfällena dricker vi mer alkohol och det ökar på sikt risken för hjärt- kärlsjukdom. Detta eftersom alkohol höjer blodtrycket. Att julen sticker ut i statistiken kan också hänga ihop med årstiden.

Se också videon: Så farligt är hjärtklappning

Kyla kan nämligen utlösa infarkter, visar tidigare forskning. Även bristen på dagsljus skulle kunna öka till riskökningen. Det D-vitamin vi bildar av solljuset skyddar hjärtat, visar forskning, men kring jul, när det är som mörkast, ligger kan vi inte bilda D-vitamin av den lilla sol vi eventuellt får.

Social stress påverkar negativt

En annan faktor är att förväntningarna på umgänget med nära och kära är högt uppskruvade. Risken att de inte blir uppfyllda är överhängande med besvikelse som följd. Samtidigt är risken för att gamla släktkonflikter blossar upp stor. Andra kan också uppleva en stor ensamhet på julafton, något som även det tär på hjärtat.

Så kan kroppen varna dig – innan en stroke

– Vi vet att negativ, emotionell stress hänger samman med ökad risk för kärlsjukdom, säger Kristina Sparreljung.

Sannolikt blir alla de här faktorerna tillsammans för mycket för hjärtat.

– Störst risk att drabbas av en hjärtinfarkt på julafton har äldre personer.

Tips för att skydda dig mot stress under julen

Men det finns flera knep som skyddar oss mot den stress julen faktiskt är för hjärtat, enligt Kristina Sparreljung.

Motionera

Fysisk aktivitet gör att vi tål stress bättre. Att ta en rask långpromenad före Kalle Anka kan alltså vara en god idé. Överhuvudtaget kan man försöka röra på sig mer och försöka hinna med få något träningspass före (eller under) julhelgen.

Här är symptomen för en kvinnlig hjärtinfarkt – och hur du ska agera!

Maxa maten...

… med mer grönsaker! Mer frukt och grönt är bra för hälsan överlag och man ska sikta på att få i sig sina 500 gram om dagen, även när man äter julbord. Ser man till att få i sig mycket grönt i början av julbordet blir man också mätt snabbare och risken att man överäter av den mer bastanta maten minskar.

Drick måttligt

Eller inte alls. Självklart kan man unna sig en glögg eller nubbe men man ska göra ett medvetet val. Känner du dig redan stressad eller vet du att det brukar bli tjafs på julaftonskvällen kanske det är klokast att hålla igen på alkoholen.

Ta en paus

Försök hitta tillfällen att gå undan, när du känner att det blir för mycket av det goda. Sätt dig och läs julklappsboken en stund – eller ta en promenad. I värsta fall: Stäng in dig på toaletten och djupandas.

Foto: Unsplash