Lästips:Träning och motionNär hjärtat svikerPsykologiMag- och tarmproblemFästingarSömnproblem

Förlossningsdepression – så vet du om du är mer än ”bara” trött

10 jun, 2022 
Emilie Dalhamn
Trött mamma vilar sitt huvud i hand på säng bredvid spjälsäng.
Alla småbarnsföräldrar kan stundvis känna ofattbar trötthet och hopplöshet. Men förlossningsdepression är något annat än vanlig trötthet, säger psykologen Hanna Fischer.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Under graviditeten och veckorna efter förlossningen är det vanligt att bli nedstämd, få humörsvängningar, känna oro och framförallt trötthet. Det behöver inte betyda att det är en depression. Sömnbrist kan skapa liknande symtom.

Se också: 10 tecken på förlossningsdepressionBrand logo
Se också: 10 tecken på förlossningsdepression

Förlossningsdepression drabbar ungefär fem procent av alla födande kvinnor. Så vanligt förekommande att BVC låter alla kvinnor som fött barn fylla i ett formulär sex till åtta veckor efter förlossningen. Formuläret kallas EPDS, Edinburgh Postnatal Depression Scale, och har tagits fram för att hitta tecken på depression hos nyförlösta.

Har jag förlossningsdepression?

Men hur vet man då om man är deprimerad och inte bara trött och orkeslös? Hanna Fischer, psykolog som arbetat med barn och familjer på både BVC och BUP, berättar att man tittar framförallt på kontinuiteten.

Annons

– För depression då pratar vi om långvarig och återkommande känsla av nedstämdhet och oro. När ångest och destruktiva tankar börjat ta över, när du du inte har ork och lust till saker du tidigare tyckt om att göra.

#bebisbubblansprack – om förlossningsdepression

Mer än var tredje person som mår dåligt i samband med att de fått barn pratar inte om det med någon. Det visar en färsk underökning som genomförts bland läsarna på allas.se. Här får du möta kvinnor som berättar sina historier. Med #bebisbubblansprack vill vi bryta tabun och ge fler mod att prata om förlossningsdepression.

Pressen på att vara lycklig

En perfekt liten bebis, en egen familj ... Ändå har lyckokänslan och anknytningen inte infunnit sig. Trots att det är vanligt med nedstämdhet och depression är det många som inte vågar prata om det öppet.

– Det kan kännas skamligt att vara nedstämd när man borde vara lycklig, bekräftar Hanna Fischer.

Särskilt om man inte känner den där överväldigande och omedelbara kärleken till sin bebis.

–Jag blir inte orolig när kärlekskänslan inte är på plats till en början. Har man bara nyfikenhet så brukar kärleken på köpet. Det tar bara lite längre tid för vissa.

Behandling av förlossningsdepression

Depression behandlas med samtalsterapi och ibland läkemedel. Under samtalen träffar man en läkare eller psykolog som ger redskap och hjälp ur depressionen.

Symtom på förlossningsdepression

Om du känner långvarig och återkommande nedstämdhet, oro och ångest kan det vara tecken på depression. Du känner igen dig i ett eller fler av påståenden:

  • Du kan ha svårt att känna glädje. Sådant som du tidigare tyckt om att göra är inte längre roligt.
  • Du har problem med sömnen och är mycket trött, utan energi och har svårt att koncentrera dig.
  • Du har skuldkänslor och känslor av hopplöshet. Du känner dig värdelös.
  • Humöret växlar. Du känner ångest, stark oro eller panik.
  • Du går upp eller ner i vikt, har svårt att äta eller småäter hela tiden.
  • Du orkar kanske inte sköta din hygien och kan även ha svårt att orka ta hand om barnet.
  • Det är jobbigt att träffa vänner och närstående.
  • Du har tankar om att skada dig själv eller barnet.

Kontakta BVC, vårdcentralen eller barnmorskemottagning om du tror att du har en depression.

Källa: 1177

Denna artikel publicerades först på Motherhood.se

Annons