Experten: Därför ska du aldrig gå barfota hemma

Barfotafötter i en soffa

Att gå barfota utomhus är nyttigt för fötterna, men inomhus är det inte lika bra.

Foto: TT/Shutterstock

Att gå barfota är inte alltid bra för fötterna – det kan leda till både skador och infektioner, menar experten.

Fötterna är viktiga för hela vår kropp. Därifrån utgår mycket av vår hållning, och en felbelastning där kan göra att vi får ont på helt andra ställen.

Att gå barfota hemma är skönt – och en självklarhet för många, men det finns också nackdelar med detta. Det säger fotvårdsspecialisten Miguel Cunha till Metro. Han menar att den som går barfota för mycket kan drabbas av flera fotproblem.

– Att gå barfota på hårda ytor kan göra att foten kollapsar, vilket kan leda till problem för både foten och resten av kroppen, säger han.

Problem du kan få av att gå barfota

Han menar att många av oss pronerar naturligt, det vill säga att vi har en lutning inåt på våra fötter. Detta kan stödjas upp av skor, men om du är barfota länge kan pronationen bli värre.

Hälsporre är också ett exempel på fotbesvär som kan uppstå när fotsulan felbelastas under längre tid. Så en stödjande innesko är bra för dig som har haft problem med hälen tidigare.

Miguel Cunha menar också att barfotagången kan leda till svamp och andra infektioner, eftersom foten helt enkelt exponeras för fler bakterier.

Se också: 3 smarta knep som gör underverk i fotbadet

0:57

Efter reklamen: 3 smarta knep som gör underverk i fotbadet

(0:57)

– Först infekteras huden och sen kan även naglarna påverkas, vilket kan ge missfärgningar och dålig lukt, säger han.

Bakterierna som orsakar infektioner finns främst i fuktiga miljöer.

Fördelar med att gå barfota

Det är alltså de hårda och platta ytorna som kan påverka dina fötter negativt, att gå på exempelvis mjukare underlag, såsom mattor och gräsmattor, kan istället vara bra för fötterna, menar Miguel Cunha.

– Det kan stärka lederna i fötternas muskler och ligament, säger han.

Relaterade artiklar

Löpning måste inte vara jobbigt – 11 sätt att göra det roligare

Svullna fötter och anklar – så slipper du besvären