Här är Cancerfondens rosa band 2022 – med Emma Örtlund som designer

Emma Örtlund, designern av Cancerfondens rosa band 2022.

Foto: Cancerfonden

Nu har Cancerfonden gått ut med årets rosa band 2022. Designen står Emma Örtlund för – och hon tackade med glädje ja till erbjudandet.

Varje år under oktober månad har Cancerfonden sin Rosa Bandet-kampanj med syftet att samla in pengar till cancerforskning och sprida kunskap om cancer.

På 1980-talet överlevde 6 av 10 bröstcancer, idag överlever nära 9 av 10. Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en betydande del av de pengar som Cancerfonden delar ut varje år till Sveriges främsta cancerforskning. Forskning gör skillnad och räddar liv.

Se också: Se Cancerfondens film här
4:29

Efter reklamen: Se också: Se Cancerfondens film här

(4:29)

Slå på ljud

Emma Örtlund designar Rosa Bandet 2022

Årets rosa band är designat av skådespelaren och fotomodellen Emma Örtlund. Hon har själv en nära koppling till cancer då hon förlorade sin mamma i sjukdomen för sju år sedan.

– När jag fick frågan om att designa Cancerfondens rosa band blev jag jätteglad och det kändes alldeles magiskt. Tänk att jag skulle få göra det! Och jag ville göra ett fint band för min mamma och alla andra som drabbas, berättar hon i ett pressmeddelande från Cancerfonden.

Så här ser Rosa Bandet 2022 ut

Cancerfondens rosa band 2022, designad av Emma Örtlund.

Cancerfondens rosa band 2022. Design av Emma Örtlund.

Foto: Cancerfonden

Bandet är bubbelgumsrosa, mintgrönt och neongult. Med texten "NOW!" på och en blixt som symboliserar kraft och snabbhet. Att vi alla kan göra något nu, tillsammans i kampen mot cancer.

Rosa bandet kostar 50 kronor, varav 4,40 kronor är tillverkningskostnad och resten går till Cancerfonden. Armbandet kostar 100 kronor, varav 5,50 kronor är tillverkningskostnad.

Det går att köpa från och med 23 september via ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, ELLOS online och i Cancerfondens gåvoshop.

Här är de vanligaste formerna av cancer i Sverige

Se klippet här!

Cancerfondens ord om valet av designer

– Vi är otroligt stolta över att Emma Örtlund designar Cancerfondens rosa band. Vi ville ha Emma som designer för att hon har en personlighet och värme som går rakt in i hjärtat. Hennes genuinitet, öppenhet och styrka både berör och inspirerar, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Emma Örtlund för årets kampanj av rosa bandet.

Foto: Cancerfonden

Emma tillägger även i pressmeddelandet från Cancerfonden med en uppmaning om att köpa årets rosa band för att stödja cancerforskningen.

– Livet är inte rättvist när någon man älskar dör i cancer. Ingen förtjänar att få cancer, vare sig man är dum eller snäll, ung eller gammal, och ingen ska behöva förlora sin mamma eller pappa eller syster eller vän. Jag vill att så många som möjligt ska bli botade och överleva cancer. Så snälla, snälla köp Cancerfondens rosa band och bidra till forskningen. Vi kan göra något nu! NOW!”, säger Emma Örtlund.

Annelis dotter fick skelettcancer – dog bara 17 år gammal: ”Man sörjer aldrig färdigt”

Källa: Cancerfonden