Hoppa hopprep: Enkel övning ger bra träning även för nybörjare

Kvinna hoppar hopprep

Foto: TT/Shutterstock

Gör som i barndomen, hoppa dig till bättre kondition och starkare muskler. Vi lär dig en enkel övning som är perfekt träning även om du inte har varit i gång på länge.

Att hoppa hopprep är fantastiskt bra träning! Allt du behöver är ett hopprep och en yta där du kan träna. Under sommarmånaderna är hopprep given utomhusträning, men det går lika bra att dra fram repet och sätta i gång träningen inomhus. Den enkla utrustningen gör träningsformen speciellt lämpad för dig som bor på liten yta, reser mycket eller helt enkelt vill använda pengarna till annat än dyra gymkostnader.

Se också: Träna med gummiband

0:52

Efter reklamen: Träna med gummiband

(0:52)

Hur länge du vill hoppa varje gång är förstås upp till dig men all träning är bättre än ingen och du kan själv avgöra hur hög intensitet som du vill ha.

Välj rätt längd på hopprepet

Innan du sätter i gång med din träning är det viktigt att du har ett hopprep som är anpassat till din längd. Repet ska nå dig ungefär till bröstet när du håller det framför dig och står med ena foten marken på mitten av hopprepet.

Ett riktigt bra hopprep kostar inte mycket och är värt varenda krona. Den här modellen från Endurance har plasthandtag som ligger skönt i handen och ger ett fast och stabilt grepp. Hopprepet är justerbart så att du kan få till den perfekta längden för just dig!

Hopprep med plasthandtag och justerbart rep.

Foto: Allas shop

Läs mer och beställ hopprepet här (reklamlänk från Allas shop)

Träna med hopprep: Övning för nybörjare

En mycket populär övning med enkel teknik är den som kallas för ”skipping”. Förutom att den effektivt tränar din kondition stärker denna hopprepsteknik även din bål, dina vader och dina axlar.

Teknik – skipping

  1. Börja med att ha händerna nära intill kroppen, dra fram dem något. Veva därefter hopprepet försiktigt och säkerställ att du vevar med handlederna och inte med armbågarna.
  2. Hoppa och landa på tårna, inte hälarna. Att komma några centimeter ovanför golvet räcker, du behöver inte hoppa högt för att få effekt av övningen.
  3. Spänn bålen när du hoppar och försök att ha stabil hållning hela tiden. Hoppa så länge det känns bra och utmana dig själv med en liten stund extra varje gång.

Källa: Sporthälsa.se

5 stärkande övningar med pilatesboll!
Relaterade artiklar

12 anledningar att träna med gummiband (så väljer du rätt band)

5 stärkande övningar med pilatesboll!