Margot led av utmattning: Nät-KBT hjälpte mig att läka

Porträtt av Margot som använd nät-KBT mot utmattning.

Margot tog sig ur utmattningen med hjälp av nät-KBT.

Foto: Staffan Björklund

Margot Hinzdahl kände sig som en superwoman som knappt behövde äta och sova. Utan att förstå det hade hon slagit i botten och drabbats av kraftigt utmattningssyndrom. Nät-KBT i tolv veckor hjälpte henne att läka.

När huvudvärken började minns hon inte. Bara att den kom varje dag.

– Burken med Alvedon stod alltid vid sängen. Jag tog helt sonika några tabletter innan jag klev upp, säger Margot Hinzdahl, 42.

Hon tänkte att det bara var normalt för en högpresterande civilekonom och stressad småbarnsmamma i Stockholms innerstad. Visst höll hon ett högt tempo, men hon orkade ju! Orkade med att göra-listor, jobbet, vänner, spinning, bodypump och snowboard i Alperna. Hon var stark, glad och energisk, och omtänksam mot alla utom sig själv.

Magont och dålig sömn

Magont hade hon haft länge. Sedan kom den hackiga sömnen, yrseln, aptitlösheten, irritationen och gråten.

– Kroppen signalerade för fullt. Men i stället för att förstå att det var varningsklockor fick jag en kick, för att hinna mer drog jag ner på träningen och hoppade över lunchen.

Så när hon tappade minnet och fick svårt att hitta hem, skrev hon ner symtomen på en rosa post-it-lapp och gick till doktorn. Planen var att få en dundermedicin. Så hon kunde köra på lite till...

Jag var inställd på en quick fix, jag var bara lite trött

– Jag var inställd på en quick fix. Jag var bara lite trött. Det måste finnas en medicin jag kunde ta!

Hälsotesterna var okej. Men på självskattningstestet för utmattningssyndrom så slog hon i botten. Hon led bland annat av ångest, depression, stress, hjärndimma och trötthet.

– ”Känner inte alla människor så?”, frågade jag läkaren. ”Ge mig två veckor så är jag tillbaka på banan igen.”

Kvinna sitter i skogen, det hjälper henne att komma ner i varv.

Lugna skogspromenader ger Margot återhämtning.

Staffan Björklund

Kände skuld och skam

På vägen hem med beskedet från doktorn ringde hon sin man David.

– ”Ingen får någonsin veta det här”, sa jag. Jag kände skuld och skam för att jag var svag. Hela min identitet var uppbyggd kring min prestation. Där och då föll hela min identitet.

Ny svensk studie: Nät-KBT kan hjälpa mot utmattning

Familjen lämnade stressen i Stockholm och återvände till hemtrakterna i Dalarna. Men Margot var djupt deprimerad.

– Jag ville inte leva längre. Jag kände mig som en börda för familjen och släkten. David tog över hem och barn och jag låg som ett kolli. Jag orkade knappt umgås med barnen mer än tio minuter. Det var en jättesorg för mammahjärtat.

Hon orkade knappt sitta upp. Värken i nacken blev allt värre och misstankar om hjärnhinneinflammation väcktes.

– Vi åkte till akuten men man hittade inga fel. Läkaren konstaterade att värken förmodligen berodde på spända axlar och nacke, jag fick medicin mot smärta som jag aldrig hämtade ut. Piller kändes inte som en utväg.

Läste om KBT-studie

På Facebook såg hon att det söktes deltagare till en studie för att testa KBT-behandling på nätet i tolv veckor för utmattningssyndrom.

– Det tände ett hopp om att få hjälp. Bara att ta mig till läkaren tog en veckas energi. Här kunde jag behandlas hemma i pyjamas när jag själv orkade.

KBT fokuserar på nuet och framtiden och var en terapiform som passade Margot. Hon fick beskriva i detalj hur dagarna såg ut och hur hon tänkte och reagerade på händelser. Hon fick träna på att varva ner och utmana sig själv i lagom takt.

Rätt snart märkte hon att övningarna faktiskt fungerade.

– Jag blev lugnare, mindre stressad och sov bättre. Yrseln försvann flera dagar åt gången.

Med hjälp av tekniker blev hon medveten om tankar, beteenden och känslor som triggade ångest och stress.

– Jag upptäckte att jag inte längre reagerade med autopiloten. Jag kunde låta saker hända utan att reagera på dem. Jag fick så många bra verktyg att jag numera kan hantera livets toppar och dalar på ett mycket mer balanserat sätt.

Kvinna sitter vid sjö och mediterar, för att lindra utmattning.

Yoga, mindfulness och meditation har hjälpt Margot att hitta lugnet.

Staffan Björklund

Hittade sätt till återhämtning

Margot upptäckte att egentid inte var att åka och handla på egen hand.

– Snarare handlade det om vad som ger mig återhämtning, som att påta i trädgården och gå en lugn promenad.

Hon fick utmana sig själv ett steg i taget i mindfulness. En uppgift var att dricka en kopp kaffe ute på verandan utan att göra något annat under tiden. Det gick förstås inte.

Hur skulle jag kunna sitta still när allt inom mig rusade?

– Hur skulle jag kunna sitta still när allt inom mig rusade? Jag hade svårt att unna mig det, först behövde jag göra en miljoner saker. Jag började söka efter metoder för att gå ner i varv och hittade yogan.

Utbildar sig till stresspedagog

I dag har Margot varvat ner. Lugnet har hon funnit i yoga, mindfulness och meditation. Hon är utbildad instruktör i mindfulness, mediyoga, yinyoga och stresshantering och arbetar med det i egen verksamhet i Falun och Borlänge.

Hon går en utbildning för att även arbeta som stress- och avspänningspedagog med kognitiv inriktning.

– Yogan ger mig balans och ett inre lugn. Jag har fått lära mig att bli snällare mot mig själv och att man faktiskt kan be om hjälp och säga nej.

KBT har hjälpt henne att bryta gamla beteenden och tankar, även om behandlingen på tolv veckor stundtals kändes krävande. Vissa stunder var smärtsamma och jobbiga. Att programmera om sig själv och lära in nya beteenden och mönster är inte enkelt, men helt klart värt det, menar Margot.

Jag har mycket att tacka KBT-behandlingen för

– I mitt fall var det livsavgörande. Jag har mycket att tacka KBT-behandlingen för. Jag har en känsla av kontroll och vet att det är jag som sitter bakom ratten i mitt eget liv.

Nyblivna mamman fick obotlig cancer och fick dagar att leva – blev frisk

Varningssignalerna: Riskerar du att bli sjuk av oro?