Michael Mosleys bästa sömntips: "Mina sömnproblem är borta"

Foto: TT
5:2-gurun Michael Mosley har blivit kvitt sina sömnproblem. Nu vill han dela med sig av sina bästa knep för att hjälpa andra som lider av sömnlöshet.

5:2-dietens grundare, läkaren och vetenskapsjournalisten Michel Mosley, har inte legat på latsidan under coronapandemin. Han har både skrivit en bok om corona, och en bok om sömn.

Under en frågestund med BBC Science Focus svarade Michael Mosley på frågor om sömn, och han berättade då att han själv lidit av sömnproblem, vilket var en av anledningarna till att han skrev nya boken “Fast Asleep”.

– Tyvärr är många av standardråden ganska ineffektiva, måste jag säga. Det är antingen otroligt uppenbara tips eller så fungerar de inte. Jag har själv lidit av sömnlöshet en tid som jag nu har lyckats, i stort sett, åtgärda. Så jag vill dela med mig till andra människor, säger Mosley till BBC.

Mosleys 5 bästa sömntips

Här delar Michael Mosley med sig av sina fem bästa tips för att somna lättare, sova djupare och hur du enklast somnar om när du vaknar mitt i natten.

1. Vakna samma tid

Blodsockerdieten – Michael Mosleys nya diet efter 5:2

Det viktigaste du kan göra är att hålla dig till ett sömnfönster. Det betyder att du vaknar upp samma tid varje dag. Bestäm en tid som passar dig, säg klockan 07.30 och försök hålla fast vid den tiden noggrant.

2. Gå upp ur sängen

Om du vaknar mitt i natten, runt klockan tre, som är vanligast vid sömnlöshet, så bör du gå upp ur sängen efter 10-15 minuter om du inte har somnat om. Hitta ett trevligt, varmt utrymme och lyssna på lugn musik eller läs en tråkig bok, tipsar Mosley. När du känner dig avslappnad och uttråkad, går du tillbaka till sängen.

3. Undvik tupplurer

Vissa människor gillar att ha en tupplur. Men inte Mosley.

– Jag tycker att det minskar min sömnkraft. När jag går till sängs vill jag se till att jag är så pass trött att jag somnar snabbt.

4. Chockas av ljuset

Så fort du vaknar bör du öppna upp gardinerna och mötas av ljuset. Det är viktigt att snabbt få en rejäl dos dagsljus för att återställa den inre klockan och få kroppen att inse att det är morgon.

5. Ät medelhavskost

Enligt Mosley – och andra forskare – kan Medelhavskost inte bara förbättra hälsan, utan även sömnen. Mosley tipsar om att äta mycket fibrer och fet fisk, nötter, baljväxter, massor av grönsaker och olivolja. Medelhavskosten är nämligen bra för tarmbakterierna. Och en god mage ger en lugn kropp, som i sin tur har lättare att gå ner i varv och somna.

Foto: TT Källa: BBC Science focus magazine

Michael Mosley: Här är maten som kan förbättra din mentala hälsa

Michael Mosley: Så slutar du snarka – för gott

Mer innehåll hos allas.se: