11 (oväntade) tecken på att du rör på dig för lite

Kvinna sitter och scrollar på mobilen i soffan.

Många fastnar framför skärmar istället för att komma ut och röra på sig.

Foto: TT/Shutterstock

Ibland rör vi oss mer och ibland blir det mindre. Men hur vet vi att det blivit alldeles för lite motion? Här är tecknen att hålla koll på!

Vad händer egentligen med oss när vi inte rör på oss tillräckligt mycket? Massor! Kroppen är gjord för rörelse och när vi motarbetar den så får det såklart följder. Här är några tecken att hålla kolla på – som kan vara signaler på att det är dags att röra på sig mer.

1. Du känner dig stel

Att bli stel när man inte rör på sig är vanligt, speciellt när man kommit upp lite i ålder. Lederna stelnar helt enkelt till när vi inte rör oss och behöver smörjas med hjälp av lite aktivitet. Annars kan vi börja få ont i dem också, och mer problem.

Se också: 5 enkla ryggövningar för att förebygga smärta

2:03

Efter reklamen: 5 enkla ryggövningar för att förebygga smärta

(2:03)

Slå på ljud

2. Du blir alltid andfådd

Tränar vi inte muskler tillräckligt ofta så blir de svagare och detsamma gäller med lungorna. Får de inte jobba lite hårdare så blir du lättare andfådd i vardagen.

Ju mindre du rör på dig, desto mer andfådd kommer du att bli när du väl gör det. Som tur är går det ju att jobba upp flåset igen, men det blir jobbigare att komma igång igen ju mindre vi rör oss.

3. Din mage blir trög

När vi sitter ner mycket så stannar rörelserna i tarmarna lätt av. Tränar vi regelbundet så är det alltså också större chans att vi går på toaletten regelbundet.

kvinna som rör sig för lite

Under coronapandemin har det här varit en vanlig syn i många hem, då många jobbat hemifrån.

4. Du tappar din glans

När vi tränar, och blodcirkulationen får bra fart, så ger det också lyster till vår hud. Att inte träna kan alltså göra att huden ser tröttare och glåmigare ut.

5. Du blir deppig

Det är inte bara fysiken som påverkas när vi inte rör på oss. Vi kan också känna oro och ångest. Eller känna oss låga.

När vi rör oss kommer en massa härliga hormoner som bland annat höjer humöret och gör att vi känner oss mer nöjda.

Gör promenaden roligare – 7 enkla sätt att lyfta gåendet

6. Du känner dig alltid trött

När vi rör på oss så hjälper vi blodcirkulationen och därmed bland annat syresättningen. Om vi inte rör på oss så blir kroppen tröttare, och knoppen, och vi känner oss alltså också tröttare.

7. Du får lägre ämnesomsättning

Är vi i mycket i rörelse så ökar vi också vår förbränning. Och tvärt om – är vi stilla mycket så saktar förbränningen ner, eftersom kroppen känner att den inte behöver så mycket energi, då vi inte gör av med så mycket energi.

8. Du får svårt att sova

Tar man det lugnt så borde det väl vara lätt att sova också, utan att kroppen är stressad? Nej, så fungerar det faktiskt inte. Kroppen behöver rörelse för att må bra och för att kunna slappna av ordentligt när det är sovdags.

Så om vi inte rör oss kan vi både få svårt att somna och att sova gott hela natten.

9. Du blir tankspridd

När vi rör oss och hjälper blodcirkulationen så hjälper det oss både med minne och koncentration. Rör vi oss för lite kan vi istället få svårt att fokusera och komma ihåg saker.

10. Du får ryggvärk

Blir bålmusklerna svaga, eller rumpmusklerna och andra muskler för den delen, så ökar risken för att du får problem med ryggen.

Du blir också mer stel av att vara still länge. Ryggen blir därmed inte lika tålig i våra vardagsrörelser.

11. Du är alltid sugen på snacks

Träning kan faktiskt göra att vi inte blir lika sugna på socker. Och även om träning kan göra oss hungrigare då vi gör av med mer energi så kan faktiskt att inte röra sig ge samma effekt – fast vi inte behöver den extra energin.

Vi småäter ofta mer om vi inte rör på oss.

Källa: WebMd Foto: TT