Så lindrar du dina pollenbesvär

Så lindrar du dina pollenbesvär
Var tredje svensk är pollenallergiker. Och i år väntas det bli en riktig mardrömssäsong. Såhär skyddar du dig på bästa sätt.
Annons

Det gör ont när knoppar brister, i alla fall för alla pollenallergiker som står inför vad man tror kan bli den värsta pollensäsongen sedan mätningarna började 1945.

Faktum är att både al och hassel redan blommar i stora delar av södra Sverige. Och med varmare temperaturer på ingång är det stor risk för höga halter av alpollen i hela Götaland, nästan hela Svealand och i södra Norrland.

Fastnar i kläder

En av anledningarna till att man spår att 2019 blir ett rekordår är förra sommarens hetta som gjorde att träden kunde ladda upp extra mycket med skott.

Annons

Pollensäsongen är indelad i tre perioder. Förutom al och hassel är björk det lövträd som ofta ställer till rejält för många allergiker från mitten på april och fram i maj. Under sommaren är det gräspollen som plågar många och framåt sensommaren även gråbo.

Pollen från björk, gräs och gråbo sprids med vinden, vilket gör det extra besvärligt då det har en benägenhet att ta sig in i våra lägenheter och fastna i kläder och hår och i pälsen på husdjur.

Kan leda till astma

Enligt Astma- och allergiförbundet är var tredje svensk pollenallergiker och drabbas av symtom som trötthet, huvudvärk, nästäppa, rinnande ögon, klåda i hals och astmatiska besvär.

Ines Vinge, specialistläkare inom allergi och astma på astma och allergi-/lungmottagningen på Lidingö, förklarar att  det kan vara väldigt besvärligt för en del.

–  Man kan få svårare att koncentrera sig och att prestera i skola och på arbete. En del orkar inte gå ut och vill bara stänga in sig i lägenheten. Det kan börja klia i mun och svalg och om man inte blir behandlad så kan man få astma.

Dessutom kan pollenallergi i vissa fall korsreagera med andra livsmedel, till exempel björkallergi med nötter, gräs med tomat, lök och jordnötter och gråbo med selleri, paprika, morot och banan.

Pollen från hassel
2019 spås bli ett tufft år för pollenallergiker. Foto: TT

Hur vet man att man är pollenallergiker?

– Om det upprepas år efter år, då kan man tänka att det är något allergiskt. Rinnsnuva och rödsprängda ögon går över snabbt om det är en förkylning men om det är återkommande och pågår en längre tid kan det vara allergi. Det viktiga är att du går till läkaren och gör en utredning, säger Ines Vinge.

Hur ska man behandlas vid pollenallergi?

­– Först och främst ska man försöka undvika pollen; inte vädra, hänga ut tvätt, idrotta gärna efter regn, tvätta håret när du lägger dig och så vidare. Lindring finns i form av många receptfria antihistamintabletter man kan ta vid behov, annars finns nässprej och ögondroppar och inhalatorer och kortisonsprejer. I svårare fall kan en allergivaccination vara en idé.

Allt fler väljer faktiskt att vaccinera sig mot pollenallergi, det kan dock vara lång väntetid, ibland årslång, för att få behandlingen, som pågår i minst tre år.

Under behandlingen får man små doser av antingen lövträd eller gräs för att utveckla tolerans mot det.

– Till en början får man vaccination varannan vecka, när man sen gått upp i dos är det var sjätte vecka. Om det är i tablettform ska du ta en tablett varje dag i upp till tre år. Så det tar tid, men det är effektivt. Dock får man räkna med att man kan bli lite trött och påverkad av behandlingen.

Tips för dig med pollenallergi

  • Håll kollen på pollen
    Det finns hemsidor och appar där du kan följa prognosen. Pollenrapporten visar nivåerna i Sverige, Air matters kan vara bra att ha när du reser då den visar nivåerna i hela världen.
  • Förbered dig
    En bra idé är att köpa hem medicinen eller förnya recept i god tid så att du kan börja med allergimedicinen redan innan säsongen startar. Vid kraftiga besvär – kontakta en läkare som kan råda kring behandling.
  • Skölj av dig
    En besvärlig sak med pollen är att det fastnar i hår och kläder. Ta en dusch och skölj håret noggrant innan sängdags för att inte få med pollen ned i sängen.
  • Rensa slemgångar
    Det kan hjälpa att rensa slemhinnorna med en nässkölj. Finns att köpa receptfritt på apoteket.
  • Städa sovrummet
    Städa noga i ditt sovrum och byt lakan ofta.
  • Välj dina utetider
    Om du vill ut och promenera eller träna är det bäst att göra det på kvällen eller på morgonen, när det finns dagg ute som binder pollen och gör att halterna i luften minskar. Tänk också på att du orkar mindre när du har pollenallergi.
  • Borsta pälsdjur
    Har ni pälsdjur är det viktigt att borsta pälsen innan ni går in i lägenheten eller att skölja djuret.
  • Plantera smart
    Tänk på att inte omge dig med växter som ger pollenallergi i din närmiljö.
  • Häng inte tvätt ute
    Om du har för vana att hänga tvätt ute eller vädra dina sängkläder så får du tänka om under pollensäsongen. Det fastnar pollen i textilerna som du får med in i lägenheten.
  • Vädra inte
    Undvik att öppna fönster då det kommer in pollen i lägenheten. Vill du absolut vädra ut, försök göra det under natten när pollenhalten är lägre.
  • Använd solglasögon
    Att använda solglasögon blir en barriär mot pollen i luften.
  • Vaccinering
    Det går att vaccinera sig, antingen via behandling med sprutor eller i tablettform. Genom att kontrollerat utsätta kroppen för små doser av pollen ökar kroppens egen motståndskraft mot ämnet. Räkna med att det tar minst tre år, men det anses vara en effektiv behandling.

Så vet du att du har pollenallergi

Om ett eller flera av följande symtom dyker upp och inte går över och/eller upprepar sig år efter år kan det vara en god idé att gå till läkaren för en utredning. Två miljoner svenskar lider av pollenallergi.

  • Trötthet
  • Huvudvärk
  • Astmatiska besvär
  • Hosta och retningar i luftrören
  • Klåda i hals och gom
  • Nysningar
  • Nästäppa
  • Rinnande/svidande/kliande ögon
  • Bristande koncentration

Källa: astmaoallergiforbundet.se, Ines Vinge, specialistläkare astma och allergi

Läs också:

Mer inspirerande innehåll från allas.se:

Dela på:

Annons

Laddar