Sitter du ofta vid datorn? Här är uppfinningen som räddar din rygg

Kvinna sitter vid en dator och håller sig för ryggen av smärta.

Foto: TT

Smärta i rygg, nacke och skuldror är vanligt vid arbete framför datorskärmen. Med den här smarta uppfinningen får du snabbt bättre hållning – och lindrar smärtan!

I dagens samhälle sitter de flesta av oss vid en dator flera timmar varje dag. Att sitta stilla framför en skärm under lång tid medför risker inte bara för dina ögon. Även din rygg och din nacke kan ta skada.

Stillasittandet bidrar ofta till dålig hållning och svåra ryggproblem, eftersom ryggen trycks ihop och vi ofta lutar oss fram mot datorskärmen för att se bättre. Resultatet blir därutöver att vi svankar, vilket kan medföra smärta mellan skulderbladen och allmänna nackspänningar.

Kvinna sitter vid en dator i klädd hållningsvästen som minskar ryggsmärta och stärker hållningen,

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Aller media shop)

Så här fungerar smarta hållningsvästen

Hur botar man då denna smärta? Genom att ha rätt hållning redan från början – och det har aldrig varit enklare än nu! Den effektiva och smarta uppfinningen heter hållningsväst. Denna hjälper dig redan från första dagen.

En hållningsväst bidrar till att stödja bröstryggen och ger omgående din kropp en bättre hållning. Den är utvecklad för att sträcka på bröstryggen, stabilisera axelpartiet och undvika framåtroterande axlar. Detta gör att du automatiskt rätar upp dig i både stående och sittande position.

Hållningsvästens två elastiska band appliceras enkelt över axlarna. Västen kan användas utanpå kläderna eller med bara en tunn t-shirt mellan västen och huden. Av hygienskäl är rekommendationen dock att inte använda västen direkt mot huden, om du vill undvika att tvätta den onödigt ofta.

Hållningsväst från Aller media shop.

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Aller media shop)

Hur ofta ska man använda västen?

Användningsbehovet av västen är individuellt och den kan användas antingen när du upplever trötthet, ryggsmärta eller behöver allmän hållningsträning.

Till en början kan det vara bra att använda västen cirka 1 timme åt gången de första tillfällena för att vänja sig. Västen är justerbar efter dina egna kroppsmått och passar både kvinnor och män.

Genom att sedan ta för vana att använda hållningsvästen regelbundet slipper du spänningar i nack- och ryggmuskulatur, domningar i axlar och händer samt allmän trötthetskänsla i skulderpartiet. Och du får en fantastisk hållning!

Läs också: Smarta prylen kan spara dig tusenlappar på massage varje år

Källor: Rehaboteket.se, Nordicare.se

Mer innehåll hos allas.se: