Slipp svullna fötter – hela sommaren

En kvinna ligger i gräset med fötterna i luften.

Foto: Unsplash

Under sommaren har många kvinnor problem med svullna och trötta ben – hela en tredjedel av kvinnor över 30 år faktiskt. Så här löser du problemen.

Att många rör sig mer under sommaren är inte bara positivt – det kan bidra till att dina ben känns mer svullna och trötta än i vanliga fall. Långa promenader, besök i nationalparker och simturer tar helt enkelt ut sin rätt. Som tur är finns det några knep som hjälper dig att undvika svullna ben i sommar.

Se också: Så förebygger du hälsporre

Tio tips: Så här slipper du svullna ben i sommar

Högläge

Har du spenderat en lång dag till fots? Passa på att ge fötterna lite avslappning i högläge när du väl kommer hem. Det gör under.

Stödstrumpor/kompressionsstrumpor

Ska du resa långt i bil i sommar? Ta på dig stödstrumporna.

Vita stödstrumpor

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Adtraction).

Har du en dag framför dig där du vet att du kommer att stå upp stora delar av dagen? Dra på kompressionsstrumpan.

Lila kompressionsstrumpor

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Adtraction).

Använd inte högklackat

Aldrig har detta tips varit vettigare än under sommarmånaderna: Använd sköna skor utan höga klackar.

Sneakers adidas

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Apprl).

Vita sköna sneakers

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Apprl).

Framförallt om du ska ut och vandra eller om du vet med dig att du kommer stå upp länge under dagen så är det så viktigt att du har ett par bekväma skor.

Birkenstock

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Apprl).

Sandal från Afound

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Apprl).

Lev sunt

Det är alltid viktigt att äta en balanserad kost och detta gäller självklart även under sommaren. En obalanserad och onyttig kost kan bidra till svullna ben.

Sitt inte med korslagda ben

Är det något vi vill ha så är det bra blodflöde i benen – vilket inte går med korslagda ben. Kort sagt så kläms venerna på baksidan av knäna åt när du korslägger benen och blodet kan inte flöda fritt.

Svalka dina fötter

En sval fotdusch borde vara en del av dina dagliga rutiner. Ett annat alternativ är att alternera mellan kallt och varmt vatten. Detta stärker bindväven.

Passa på att skämma bort dina fötter då och då med ett fotbad.

Revlon fotbad

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Tiddly).

Bio Cool Foot Care

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Tiddly).

Hålfotsinlägg

Är du en av alla med platta fotsulor? Dina fötter kommer ta rejält med stryk om du inte anpassar dig. Lägg i hålfotsinlägg i skorna och njut.

Hålfotsinlägg

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Adtraction).

Träna dina vader

Ta trapporna istället för hissen så vinner du mycket. Generellt är ben- och vadträning viktigt inför sommaren för att slippa trötta och svullna ben.

Minibands från Casall

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Apprl).

Undvik alkohol

Alkohol vidgar blodkärlen – vilket alla vi som lider av svullna ben vill undvika. Ta istället med dig kallt vatten när du går ut och vandrar eller åker till stranden.

Röhnisch vattenflaska

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Apprl).

Ska du vara hemma i trädgården? Blanda ihop lite hemmagjord saft och njut med lite extra is i värmen.

Glasbehållare med tappkran

Läs mer och beställ här (reklamlänk från Apprl).

Vila

Det kanske viktigaste du kan göra för dina ben: Låt dem vila. Som vi skrev innan så är högläge att rekommendera efter en lång dag med mycket fysisk aktivitet.

Pedikyr hemma – här är 9 bra vårdande produkter!

Mer innehåll hos allas.se: