Lästips:Träning och motionNär hjärtat svikerPsykologiMag- och tarmproblemFästingarSömnproblem

Spända käkmuskler – här är sju övningar som lindrar

10 jan, 2017 
Ann-Sofie Lindell
Spända käkar? Här är alla övningar du behöver – visade av en käkkirurg.
Känner du dig ofta spänd i käkpartiet? Då är det inte fel att göra lite käkträning, för att minimera risken för större besvär. Här visar käkkirurg Anneli Pihlsgård ett enkelt program, i sju steg.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Låt underkäken vila genom att "tappa hakan".

7 övningar för spända käkmuskler

Övning 1. Avslappning

Inled med ett par avslappningsövningar, sittandes på en stol. Här är den första:

Slappna av och sänk axlarna. Lägg händerna på magen. Ta ett djupt andetag från magen, håll andan 2–3 sekunder och andas sedan ut. Upprepa tre gånger.

Se också: Styrkeguiden – 3 enkla övningar för din nacke

Styrkeguiden: 3 enkla övningar för din nackeBrand logo
Styrkeguiden: 3 enkla övningar för din nacke

Övning 2. Tappa hakan

Låt underkäken vila genom att ”tappa hakan”. (Här är det viktigt att tungan placeras bakom underkäkständerna och att tänderna inte har kontakt). Säg ”mmm” och tona på m-ljudet genom att låta hakan ”trilla” ner och upp igen. Upprepa ett par gånger.

Annons

Övning 3. ”Jogga” käken

Gör små avslappnande rörelser med käken, upp och ner och åt båda sidorna – utan tandkontakt!

Sätt din knutna hand under hakan

Övning 4. Med knuten hand

Sätt din knutna hand under hakan, som på bilden ovan. Gapa lite och gör motstånd med handen. Håll kvar 6 sekunder och vila. Upprepa 3 gånger.

Lägg handflatan mot vänster underkäke. Pressa underkäken mot handen.

Övning 5. Sidopress

Gör nu sidorörelser med motstånd: Lägg handflatan mot vänster underkäke (som på bilden ovan). Pressa underkäken mot handen. Håll kvar i 6 sekunder, vila. Upprepa samma sak på höger sida. Upprepa minst 3 gånger på varje sida.

Annons

Läs också: Victoria led av tinnitus: Jag tränade bort oljuden!

Sätt handflatan mot hakan. Skjut fram hakan mot handen.

Övning 6. Med öppen hand

Sätt handflatan mot hakan. Skjut fram hakan mot handen. (Se bilden ovan). Håll kvar i 6 sekunder, vila. Upprepa 3 gånger.

Gapa stort. Töj sedan upp munnen genom att pressa fingrarna mot över- och underkäkens framtänder.

Övning 7. Gapa stort!

Gapa stort. Töj sedan upp munnen genom att pressa fingrarna mot över- och underkäkens framtänder. Håll kvar cirka 15 sekunder, vila. Upprepa en gång till.

Annons

Bild: Peter Helperin

Läs också: Så blir du kvitt dina käkproblem

Att gnissla tänder kan leda till besvär med käkarna.

Få nyhetsbrev från Allas – helt gratis!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom hälsa och relationer, goda recept och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Annons