Stavgång har hjälpt Mari och Eva att hitta formen

Två kvinnor går stavgång
Du kan göra det när som helst och var som helst. Det är en skonsam träningsform, men ändå perfekt för dig som vill bli starkare, förbättra din kondition och koordination. För vännerna Eva och Mari har det dessutom blivit ett riktigt lyckopiller. Så här kommer du igång med stavgång!

De bor grannar i ett bostadsområde i utkanten av Malmö. Dagtid har de fullt upp med jobb och familj, men morgonen har blivit deras egen stund. Strax efter sex möts väninnorna Eva Björklund och Mari Månsson upp, redo för den 45 minuter långa ”power walk” de gått tillsammans i ett och ett halvt år nu.

– Det började som vanliga raska promenader, men så berättade Mari att hon har ett par stavar som hon brukar gå med ibland. Och när vi googlat på hälsoeffekterna bestämde jag mig direkt för att köpa ett par jag med, berättar Eva.

Maris stavar har en inbyggd fjädring som ger motstånd då stavarna pressas ner mot marken. Ett superbra sätt att aktivera kroppens alla muskler, höja pulsen, öka förbränningen – och skaffa sig träningsvärk, visade det sig.

– Det blev en helt annan träning med stavarna! Nu blev vi plötsligt svettiga och det kändes rejält i musklerna efteråt, skrattar Eva.

Att komma in i tekniken och att hitta rytmen kan ta ett par promenader för den ovane, berättar Mari.

Morgonen bästa tiden för träning

– Ett tips är att kolla på en instruktionsfilm på internet – eller be om råd i sportaffären – så att man lär sig göra rätt från början och inte får ont i onödan. Just den här modellen, med fjädring, är annars väldigt skonsam för axlar och armbågar.

Eva och Mari går stavgång

Varje vardags- morgon, kvart över sex, går Eva och Mari sin runda.

Att träna tidigt på morgonen har visat sig vara idealiskt för Eva och Mari som annars har svårt att få in träning i vardagen. Stavgången har blivit en daglig vardagsvana – som ingen av dem vill vara utan.

– Det är en så behaglig start på dagen! Vi chockar inte kroppen, men kommer ändå igång ordentligt. Vi får frisk luft och njuter av att kunna gå i naturen. Sen är vi redo att komma hem igen och möta dagen, säger Eva.

Och så är det ju så trevligt att träna med en god vän.

– I vårt fall är den psykiska aspekten av träningen lika viktig som den fysiska. Vi pratar om allt, där på morgonen. Livet, i det stora och lilla. Det betyder jättemycket, säger Eva.

– Ja, dels är det trevligare att gå ihop och dels sporrar vi varandra. Hade det inte varit för Eva så hade jag nog inte kommit ut varje dag, avslöjar Mari.

Att träna två tillsammans tror de är bra.

– Är man tre eller flera som går ihop är det nog lättare att tänka: ”Äsch, det gör ju inget om jag hoppar över träningen i dag, de andra har ju varandra.”

Nu varken sms:ar de eller rings om träningen dagen före.

– Nej, vi har bestämt att vi bara ställer in om det ösregnar. Och hittills har det bara hänt ett fåtal gånger, säger Mari.

Viktigt att satsa på bra stavar

Någon speciell utrustning, utöver stavarna, har de inte införskaffat.

– Det behövs inte mer än bra skor och vanliga träningskläder. Och reflexväst eller reflexer på vintern.

Att satsa på modellen som har inbyggd fjädring och ett motstånd på fyra, sex eller tio kilo tycker de båda är en bra investering.

– Framför allt eftersom träningseffekten ökar. Och slår man ut kostnaden, som ligger någonstans kring tusenlappen, över tid blir det inte så dyrt. Jag har haft mina stavar i sju år och kommer ha dem i flera år till, säger Mari, som tipsar om att lite dyrare stavar också kan motivera då man känner att man ”måste” använda dem när man väl lagt pengar på dem.

Föreställningen om stavgång som en typisk ”pensionärssport” är seglivad på sina håll.

– Visst skojas det lite i vår umgängeskrets, men det bjuder vi på. Det är vi som gör det måndag till fredag, som märker vilken bra effekt det ger och som mår jättebra av det, säger Eva.

Vad ska man tänka på när det kommer till gåstavar?

Bra gåstavar…

  • … är lätta, har bra svikt och inga delar som kan fastna i skog och mark.
  • … har hårdmetallspetsar som tål långvarig belastning och är utbytbara.
  • … har speciella gummidämpare när du går på asfalt.
  • … har en speciell handrem med kardborrband som håller handen i rätt position när du tränar.
  • … har en ergonomisk utformning på handtaget för att undvika spänningar i underarmen.
  • … är anpassade till din kroppslängd. Rätt längd på staven har du om vinkeln i armbågen är 90 grader.

Hur hittar man rätt stavgångsteknik?

Börja med att fästa handremmen runt din hand. Ofta finns det en märkning på stavarna som visar vilken som är vänster och höger.

Gå med stavarna släpande i marken. Sätt ner foten med hälen först och rulla över till tårna.

Låt hela armen pendla med din rörelse.

Axlarna ska vara lösa och avslappnade. Rikta blicken framåt.

Ta tag i stavarna. Fäst stavspetsen i marken.

Tryck staven bakåt.

Sätt staven i marken med cirka 30-40 graders vinkel.

Tänk på att stavträning är en diagonalgång. Tänk höger fot-vänster arm och vänster fot-höger arm.

Källa: Robert Ekman, Nordic Walking-instruktör och grundare till Stavgångsakademin

Varför är det bra att träna stavgång?

  • Du tränar hela kroppen – armar, axlar, mage och rygg.
  • Du förbättrar balansen, koordinationen och konditionen.
  • Du ökar energiförbrukningen och får bättre träningseffekt jämfört med om du tränar utan stavar.
  • Det är en skonsam träningsform som inte belastar lederna lika mycket som till exempel löpning.

Text och foto: Linda Unnhem, Celia Ståh