Stress över att gå tillbaka till jobbet? Här är experternas tips

Bild på en kvinna framför en laptop på ett bord med ett fönster i bakgrunden. Kvinnan vilar huvudet mot armarna på bordet. Bredvid henne finns en kaffekopp och en mobiltelefon.

Övergången till att jobba som vanligt igen kan vara tuff.

Foto: TT/Shutterstock

I nästan två års tid har många arbetat hemifrån som en konsekvens av coronapandemin. På gott och ont. Positivt med mer familjetid och att styra sin arbetsdag lite mer än vanligt. Men det har också skapat slöa rutiner. Nu ställer företag och organisationer i landet om för en återgång tillbaka till jobbet.

Många som har jobbat på distans under pandemin trivs bra med det och vill gärna fortsätta så. När restriktionerna hävdes den 29 september började många jobba på kontoret. De flesta arbetsplaster har länge förberett ett nytt sätt att jobba med några dagar på kontoret och några hemma. En del kan ändå uppleva stress över att gå tillbaka till vanliga arbetsrutiner igen. Läs experternas tips för en lättare övergång tillbaka till jobbet efter pandemin.

Se också: Har pandemin gjort dig lat? Så hittar du motivationen!

1:17

Efter reklamen: Så hittar du tillbaka motivationen efter pandemin

(1:17)

Slå på ljud

Förändringar är ofta jobbiga och det finns en biologisk förklaring till det. Våra hjärnor vill helst stanna i det trygga som den känner till och gör allt för att få oss att stanna där. Förändringar tar mycket energi av hjärnan. Särskilt svårt är det om förändringarna kommer snabbt.

Osäkerheten kring den nya arbetssituationen kan kretsa kring att inte veta hur det nya normalläget blir. Många upplevde stor osäkerhet i pandemins början då vardagen ställdes om på kort tid.

Det finns flera för- och nackdelar med hemarbete. Till fördelarna hör större självständighet, flexibilitet och att hela familjen spenderar mera tid hemma vilket är positivt för många. Trots lättnaden över att kunna träffa vänner och släkt obehindrat igen är det en förändring att komma tillbaka till kontoret. Kanske hade man det stressigt förut och upplever att hemarbetet innebar mindre stress.

Tips för att undvika stress när arbetssituationen förändras

1. Skriv ner vad som har fungerat bra och mindre bra

Utvärdera för dig själv vad som har fungerat bra, vad du inte tycker har fungerat och vilka rutiner du vill behålla. Kanske har du upptäckt nya saker du mår bra av som du inte hade reflekterat över före pandemin. Eller kanske har du insett att du vill ha en större förändring? En ny roll eller nytt jobb?

Bild på en hand som skriver med blyertspenna på ett skrivblock. Till vänster om blocket syns en vit kaffekopp och en bit av ett par glasögon. På höger sida syns en läsplatta.

Reflektera över vad som var bra och mindre bra med att jobba hemifrån.

Foto: TT/Shutterstock

2. Behåll bra rutiner

Rutiner är viktiga för alla människor. Rutiner skapar struktur och trygghet.
De rutiner som fungerar bra och gör dig gott ska du hålla fast vid i den mån det är möjligt.

3. Kommunicera med kollegor

Troligen har arbetsplatsen en plan för hur ni ska jobba framöver. Uttryck önskemål om hur du vill jobba, ställ frågor, kommunicera med kollegorna. Du är inte ensam i den här situationen.

Bild på två kvinnor som sitter mitt emot varandra vid ett bord. Den ena kvinnan sitter med ryggen mot kameran och är lite suddig. Kvinnan mitt emot skrattar, de ser ut att ha trevligt tillsammans.

Härligt att träffa kollegorna på jobbet igen.

Foto: TT/Shutterstock

Dolda stressfällor som förstör din sömn - 5 tips på effektiva lösningar

4. Separera jobb och fritid

Om något så har hemarbetet suddat ut linjen mellan jobb och fritid. Det är viktigt att separera dem för att kunna få återhämtning. En fördel med att behöva ta sig till och från jobbet är att det blir ett tydligt avbrott mellan jobbet och hemmiljön. Lägg undan datorn när du kommer hem, kolla inga mail efter arbetstid, svara inte på meddelanden eller samtal. Fokusera på andra saker.

Bild på en kvinna som sitter i en ljus soffa och med fötterna på ett soffbord. Hon håller en kaffekopp i handen och ser glad ut.

Koppla av efter jobbet.

Foto: TT/Shutterstock

5. Planera in sociala aktiviteter

Gör plats i kalendern för fritidsaktiviteter, socialt umgänge och vila. Du behöver få tänka på andra saker än jobbet. Vila behöver inte nödvändigtvis betyda fysisk vila, för hjärnan slappnar av när man gör sådant som är roligt och är i trygga sociala sammanhang.

6. Hitta balans

De bra rutinerna du hade under distansarbetet kan du fortsätta med så gott det går, planera för nya saker du upptäckt att du vill göra, intressen du vill utveckla, och så vidare. Sträva efter att nå en balans mellan arbete och vila. Strukturer hjälper till att skapa balans.

Bild på en hög med stenar som balanserar på varandra. Bakom syns en person i ljus grå tröja och en hand som lägger en liten sten överst i högen.

Hitta balansen i vardagen med rutiner som du mår bra av.

Foto: TT/Shutterstock

7. Visa hänsyn

Det är fortfarande viktigt att visa hänsyn kring att hålla avstånd till andra. Respektera ifall någon inte vill ta i hand och hålla distans, samt våga uttrycka vad du själv är trygg med när du träffar folk på jobbet.

81 % vill fortsätta att arbeta hemifrån

Många arbetsplatser kommer att fortsätta med distansarbete på deltid. När distansarbetet var som störst arbetade strax över 40% hemma minst en gång. En stor majoritet tycker att det har fungerat bra att jobba hemifrån – 81% av de som inte jobbade hemma före pandemin vill fortsätta med någon form av hemarbete nu. Siffrorna gäller yrkesarbetande i åldern 15-74 år.

Källa: Svenskarna och Internet

Se också: 5 saker som får dig att må dåligt på jobbet

1:9

Efter reklamen: 5 saker som får dig att må dåligt på jobbet

(1:9)

Slå på ljud