Träna hemma med gummiband – 3 enkla övningar alla klarar

Kvinna tränar med gummiband.

Foto: TT/Shutterstock

Ett gummiband är det perfekta träningsredskapet för alla som vill komma i form snabbt hemma.

Att träna med gummiband är skonsamt för kroppen och ett mycket ekonomiskt alternativ till dyra gymkort – den lilla investeringen i det smarta träningsredskapet lönar sig alltså snabbt. Du som föredrar att träna hemma kommer att älska hur liten plats gummibandet tar upp, du kan enkelt stoppa undan det i en låda och packa ner det i resväskan när du åker på semester.

Även om du fokuserar på en specifik muskelgrupp när du använder ett träningsgummiband aktiverar du flera muskler samtidigt och får maximal effekt genom att det erbjuder motstånd under träningen. Hur tungt motstånd du jobbar med beror på din personliga nivå, men utgångspunkten är att ju kortare bandet är, desto trögare är motståndet.

I vår shop: Träningsgummiband med justerbart motstånd – läs mer och beställ här (reklamlänk från Aller media shop)

Träningsgummiband.

De smarta träningsgummibanden har hela nio öglor som du kan använda för både hand- och fotgrepp. Om du är nybörjare kan du börja på den yttersta öglan och successivt växla till tyngre motstånd när du känner att du är redo för en ny utmaning.

Beställ träningsgummiband – klicka här (reklamlänk från Aller media shop)

3 övningar med gummiband som du kan göra hemma

Kvinna tränar med gummiband.

1. Biceps (överarmens framsida)

Lägg gummibandet på golvet och placera ena foten mitt på bandet. Ta tag i den ögla där du får ett måttligt motstånd och böj armen i 90 graders vinkel. Jobba mot motståndet och dra gummibandet upp och ner framför kroppen så att din överarm spänns. Upprepa 10-15 gånger och byt därefter arm. Upprepa tre gånger per arm.

Beställ träningsgummiband direkt från oss (reklamlänk från Aller media shop)

Kvinna visar övningar med gummiband.

2. Rygg, ben och rumpa

Ställ dig på alla fyra och ta tag i de öglor där du har ett måttligt motstånd och tryck händerna mot golvet. Placera mitten av gummibandet i din hålfot och lyft benet bakåt och rakt ut i en lugn och kontrollerad rörelse. Upprepa 10-15 gånger per fot gånger i tre set.

Kvinna tränar kroppen med gummiband.

3. Triceps (överarmens baksida)

Ta tag i den ögla som ger dig måttligt motstånd, sätt foten mitt på gummibandet. Dra armen bakåt så att du spänner musklerna på armens baksida, det så kallade gäddhänget. Böj och sträck armen 10-15 gånger samtidigt som du fokuserar på att hålla mage och rumpa spända utan att svanka. Upprepa tre gånger per arm.

Beställ träningsgummiband direkt från oss (reklamlänk från Aller media shop)

Därför är det viktigt med rätt träningskläder

När det är dags att träna är det många som slumpmässigt tar på sig de kläder som råkar ligga framme. Men kläderna har faktiskt en stor betydelse. Genom att välja rätt kläder för din träningsform undviker onödigt obehag. Du slipper till exempel skavsår, nedkylning och liknande, och kan utföra din träning på ett mer effektivt sätt.

Detta här snygga träningssetet är tillverkat av 100 procent bomullsjersey, som är en mjuk och skön kvalitet för bästa komfort. Toppen är fräscht turkos i en klassisk och lite längre T-shirtmodell. Den sportiga byxan är grå och har långa ben i mjukt, härligt material. Dragsko nertill på byxorna. Ett mycket användbart set för träning, men som också kan användas under härliga promenader eller bara hemmamys.

Beställ ditt träningsset direkt från oss (reklamlänk från Aller media shop)

Läs också: 3 prylar som tar hemmaträningen till nästa nivå

Mer innehåll hos allas.se: